Wanneer een persoon slimmer/intelligenter wordt in zijn leven heeft dit dan ook effect op zijn zaadcellen?

Worden eigenschappen die je tijdens je leven verbeterd meegenomen in je zaadcellen?

11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Nee. In de zaadcellen zit het dna. Het dna is al vast gesteld bij de geboorte van een persoon. Als deze persoon slimmer wordt in de loop van zijn leven, veranderd zijn dna niet.

Je kunt het vergelijken met het gen voor haarkleur. Als jij met bruin haar geboren wordt, heb je het dna voor bruin haar. Als jij het op latere leeftijd blond verft, blijft jou gen voor bruin haar kleur gewoon hetzelfde. Je zult dus ook de haarkleur bruin door geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer kun je zeggen dat je slimmer bent geworden?
Laten we zeggen dat je Einstein hebt bestudeerd je hebt alles begrepen, gevolg je bent slimmer geworden. Even hypothetisch want eigenlijk heb je misschien enkel gewoon meer kennis maar ben je niet intelligenter geworden. Het is maar net hoe je het bekijkt. Maar stel je legt die lijn door. Dan kan het wel zo zijn dat je door je kennis gezonder gaat leven je immuunsysteem werkt beter.
Als gevolg daarvan kan het zo zijn dat je beter beschermt bent voor ziekte en veroudering. En dat kan betekenen dat je zaadcellen langer gezond blijven.
M.a.w. indirect heeft slimheid er wel mee te maken. Maar je dna zal er niet (snel) door veranderen. Het zal misschien wel minder snel muteren.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik gaf Einstein als voorbeeld maar misschien zijn andere kennis en deugden op het gebied van voeding belangrijker dan natuurkunde.
En laten we aannemen dat iemand die deugd doet (in moreel opzicht) ook intelligenter is.

Toegevoegd na 19 minuten:
Zo was er een hele tijd terug nog discussie of verkeerd laptop gebruik een slechte invloed had op de zaadkwaliteit. Toch nog een natuurkundige kennis die daarbij nodig was.

Toegevoegd na 59 minuten:
Naast de kennis kun je natuurlijk ook steeds getrainder raken in het zien van verbanden wat misschien nog meer met intelligentie te maken heeft dan kennis. Zo kun je door training/oefening vaak een hogere IQ score behalen. Het is dan inderdaad wel de vraag of je echt intelligenter bent geworden. Maar je bent dan wel getrainder om die zaken bij elkaar te zetten die een 'intelligentere' oplossing geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het stopt eigenlijk al bij het eerste stuk: "wanneer een persoon slimmer/intelligenter wordt..."

Dit kan simpelweg niet. Je mag studeren zoveel je wil, het enige wat je doet is je vaardigheden trainen en je kennis verruimen. Maar daar gebruik je je intelligentie voor, je verbeter deze daar niet door. Je kan dus eigenlijk niet intelligenter worden. In tegendeel, het dalen van onze intelligentie is een 'ouderdomsverschijnsel' dat ons vanaf een vrij jonge leeftijd te pakken krijgt. Naarmate we ouder worden worden we steeds 'dommer'.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het gezegde 'wijsheid komt met de jaren' niet meer van toepassing is. Want dat is zeker zo. Maar wijsheid ≠ intelligentie.

Hoe dan ook geef je enkel de in je DNA vastgelegde eigenschappen aan je zaadcellen door. Wil je je kinderen zaken meegeven die je zelf wilt beïnvloeden dan moet je dat zelf doen. Zoiets heet 'opvoeding'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kunnen we een onderscheid maken tussen persoonlijke intelligentie en praktische intelligentie. Waarbij de eerste meer ín de persoon zit en de tweede een ontwikkelde is waarbij bepaalde zaken intelligenter/slimmer aangepakt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou je kunnen stellen dat beide personen even intelligent zijn maar dat de tweede deze intelligentie gebruikt en de eerste niet.