Als je je hand of je voet ergens aan stoot, waarom voel je de pijn pas na 3-4 seconden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig is ook als je dan eerst naar je voet kijkt, doorhebt dat je hem stoot, en denkt "Oh, dat gaat pijn doen..."
En dan pas komt het pijnsignaal door.

Het beste antwoord

Men denkt altijd dat de elektrische signalen altijd heel snel doorn het lichaam gaat. Echter het is niet zo snel als je zou denken. Het duurt altijd een tijdje voordat een signaal van je lichaam de hersenen bereikt en andersom. Het is niet 3-4 seconden het is wel wat sneller dan dat. Maar het duurt wel een tijdje voor het signaal de hersenen bereikt. Volgens recent wetenschappelijke data gaat de snelheid van pijn door het menselijk lichaam met 0,61m/s. Dat betekend dat het ongeveer 3 seconden duurt voordat je het voelt dat je je teen stoot. Hoe dichter bij je de hersenen bij hebt hoe sneller je het voelt. Als je pijn in je gezicht voelt, voel je het vrijwel meteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het duurt heel even voor het signaal van pijn bij je hersenen is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Actie en reactie, kost tijd.
Stoten , signaal naar je hersens, vertalen naar pijn, signaal terug. Pijn beleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat de signalen niet als eerste naar de hersenen gaan, maar eerst naar het spierstelsel dat de betreffende ledematen laten bewegen. En dan gaat het naar de hersenen, niet met de lichtsnelheid door je lichaam, maar veel langzamer.

Eigenlijk geef je hiermee exact de reden aan, waarom we een reflex hebben.
Als je een heet voorwerp aanraakt met je hand, dan trekt je hand zich terug binnen een halve seconde. Dat komt, omdat het pijnsignaal niet eerst naar de hersenen gaat, maar eerst jouw spieren laten samentrekken (je trekt je hand automatisch weer terug zonder dat je weet waarom). Dat is je bescherming tegen ernstige gevolgen van verbranden en stoten en zo.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt! Een pijnreflex gaat tot je ruggemerg en weer terug.
+je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Elektrische signalen worden onderweg ook in chemische signalen omgezet en dat geeft vertraging.
Dat heeft de Lieve Heer zo bewerkstelligt opdat je eerst naar een krukje kunt wankelen alvorens in snikken uit te barsten (want dan zie je het krukje niet meer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pijnsensatie is een bewustwordingsproces, dat duurt dus even en kan in noodgevallen zelfs langer uitgesteld worden, zoals voetballers die met een gebroken voet de wedstijd afmaken.
Als het dan klaar is, worden ze zich bewust van de pijn
en zakken dan in elkaar......
Dit systeem bestaat om ons uit gevaarlijke situaties te kunnen redden en dan pas onze wonden te likken.
Met je psyche kun je je pijnbeleving dus deels beinvloeden.
Ik heb uit verscheidene bronnen vernomen dat dodelijke wonden NIET pijnlijk zijn voor mensen die nog bij bewustzijn zijn.
Onbewust zul je dan weten dat pijnsensatie geen zin (meer) heeft en je de tijd voor belangrijkere dingen moet besteden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voortplantingssnelheid van signalen door de zenuwen is afhankelijk van het soort zenuw.

Ruwweg zijn er drie soorten sensorische zenuwen.

1. De snelste zenuwen zijn de zenuwen die informatie doorgeven over de positie van je lichaam en de spanning van je spieren. Die zenuwen moeten wel snel zijn, anders kun je je niet goed bewegen. Deze zenuwen geleiden signalen met een snelheid van 100 m/s of sneller.

2. De gevoelszenuwen zijn ook snel. Zij geleiden signalen met een snelheid van 70 tot 80 m/s.

3. Pijnzenuwen zijn traag. Hun snelheid is slechts 50 tot 100 cm/s.

Dit is de gemiddelde snelheid over een lang stuk zenuw. Het gemiddelde wordt bepaald door de snelheid van het elektrische door de zenuw zelf (hoge snelheid), en de snelheid waarmee het signaal op chemische wijze van de ene naar de volgende zenuwcel wordt overgedragen (lage snelheid).

Het verschil in snelheid tussen gevoelszenuwen en pijnzenuwen kun je inderdaad het beste merken als je je teen stoot. Die is lekker ver weg, zodat het verschil goed duidelijk wordt.

Stoot je je teen, dan komt het signaal via je gevoelszenuw al snel aan bij je hersenen. Je hebt dan al wel door dat je je teen hebt gestoten, maar je voelt nog niets, omdat het trage pijnsignaal nog onderweg is.

Pas wanneer het pijnsignaal eindelijk ook de hersenen heeft bereikt, voel je plotseling de pijn op komen zetten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het moet doordringen tot je bewustzijn... Dat duurt effe...