Is het mogelijk om jezelf de franse 'r' aan te leren?

Ik heb altijd de Frans uitgesproken 'r' heel mooi gevonden, en vind het jammer dat ik dat zelf niet heb van nature.
Nu vroeg ik me dus af of het mogelijk is om zoiets jezelf aan te leren en dan onbewust ook zo te blijven spreken omdat het een gewoonte wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Kun je gorgelen met water? Gorgelen is hetzelfde als de Franse "r" uitspreken, maar dan met je tanden op elkaar in plaats van met je mond open. Dus als je oefent met gorgelen kun je jezelf leren de franse "r" uit te spreken.

Als je veel omgaat met mensen die de "r" op zijn Frans uitspreken, neem je dat meestal vanzelf over. Mensen zijn geneigd op gelijkaardige wijze te gaan spreken als de mensen die ze leuk vinden en vaak mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk kan dat.
Alles is te leren.
Kwestie van veel oefenen, veel gebruiken.

Maar als je met de Franse 'r' de r bedoelt die wat zacht
en achter in de keel wordt uitgesproken
en je wilt die gewoon tijdens het Nederlands praten gaan
gebruiken, dan klinkt dat voor geen meter.

Op deze site vind je verschillende sites om Frans te oefenen.
Luister goed naar de r.
En oefen die dan met Nederlandse woorden.
Hardop. Krijg je een heel raar accent.

http://comyn.be/FransLeren.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps misschien een belangrijk detail: ik ben een Belg, veel mensen spreken hier met de Franse huig R. Dat dat in Nederland niet zo is, had ik niet bij stil gestaan :)
Ja, dat kan. Het is hetzelfde principe als een toon op een blaasinstrument met een Flatterzunge te spelen. Als je een blokfluit hebt kun je het daarop oefenen. Normaal maak je het geluid met dududu of tututu, maar bij de Flatterzunge maak je een langgerekt rrrrr-geluid. Vanuit je keel gaat je huig trillen. Probeer je het droog, dan klinkt er eerst een soort harde g maar als je meer druk zet dan gaat die heen en weer bewegen. Dat gevoel moet je zien te krijgen als je een Franse r uitspreekt.
Amadea
11 jaar geleden
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al :p
Gewoon telkens, zoals jij het wil, die letter blijven uitspreken. Je zal hem hoe dan ook vanzelf onbewust gaan uitspreken op den duur.

Als je bijvoorbeeld woorden als, vet, whoppa, chill of duhh regelmatig gebruikt, word het automatisme. Met de "Franse R" is dat precies zo ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is te leren door er mindfull mee om te gaan. Eerst de r goed leren uitspreken, vervolgens geconcentreerd doen en vragen aan jouw omgeving om je te waarschuwen dat de r weer Nederlands was. En inderdaad is Frans een mooie taal. De Fransen zelf kunnen je ook op een hele elegante manier wijzen op die r als je het ze vraagt. Zij beseffen dat ze geen woord Nederlands spreken en vinden het al prachtig dat je je best doet. Bon courage met de r en het woordje Roi kan helpen. Blijven oefenen. :-)