Wat gebeurt er als je van iemands rietje drinkt? En hoe lang blijft dat speeksel of zelfs DNA?

Hoii, ik had een vraag ik had laatst peronglijk van mijn vriendin’s kartonnen rietje gedronken. Ik maak me beetje zorgen omdat ik weet dat zij soort van ziekte heeft zoals HIV ofzo? Ik ben bang dat ik ook kan krijgen? Krijg je geen bacteriën ervan? Want ik wil niet iemand’s anders speeksel of DNA in mijn mond. Echt een rare vraag. Of maakt het niet zo erg uit?

Sara

2 jaar geleden
1.4K
Antoni
2 jaar geleden
Je kan het enigszins vergelijken met zoenen met iemand van wie je houdt. Overigens kan hiv niet overgedragen worden via speeksel. Om hiv over te dragen, moet er namelijk een bepaalde hoeveelheid virus aanwezig zijn, en dat is er niet in speeksel.
tinus1969
2 jaar geleden
Misschien moet je je vriendin eens vragen wat zij heeft voordat je je allerlei dingen in je hoofd gaat halen. Het zal wel geen HIV zijn - die kans is erg klein.

Antwoorden (1)

In veruit de meeste gevallen zul je helemaal geen nare gevolgen ondervinden. Je mond staat in nauw contact met de buitenwereld. Er komen vaker ongewenste indringers door naar binnen. Je lichaam is er op ingesteld om die te weren.

100% garantie is dat uiteraard niet en voorkomen is beter dan genezen. Er is dus natuurlijk wel reden om voorzichtig te zijn, maar je hoeft er ook niet bij voorbaat nachten van wakker te liggen.

Veel ziekten, waaronder AIDS verspreiden zich sowieso niet via speeksel. Wellicht stelt je dat ook wat gerust.