Wanneer is ondergewicht schadelijk?

Ik heb zelf wat ondergewicht, maar merk hier lichamelijk niets van. Ik ben benieuwd wanneer ik kan merken dat het schadelijk is. Of kun je ook gezond zijn met ondergewicht?

Toegevoegd na 21 minuten:
Even als extra uitleg:
Ik eet niet te weinig, ik kom er alleen niet van aan. Ik eet iedere dag rond de 2000 kcal, wat dus aanbevolen wordt voor een volwassen vrouw. Ik krijg genoeg van alle voedingsstoffen binnen en eet redelijk gezond. Daarom vraag ik me af of het ondergewicht dan wel schadelijk is doordat ik geen tekorten heb. Ik zit al een hele poos op hetzelfde bmi.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het verschilt een beetje per persoon. Je kan ook ondergewicht hebben en toch onderhuids vet. Als jij goed voor jezelf zorgt, gezond eet en voldoende beweging krijgt zal het niet echt schadelijk zijn. Dan heb je wellicht zo'n snelle stofwisseling dat je daardoor ondergewicht krijgt. Dit heeft mijn man bijvoorbeeld. Hij eet of zijn leven er vanaf hangt, maar komt geen gram aan. Maar hij is tegelijk nooit ziek en beweegt gewoon. Wanneer je anorexia hebt of een andere eetstoornis, of wellicht een schildklierafwijking kan het wel schadelijk zijn. Het wordt schadelijk als je lichaam niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Je hebt bepaalde vitaminen en mineralen nodig om te kunnen blijven functioneren. Wanneer je ondergewicht hebt en wel de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt - hier vallen overigen ook vetten en suikers onder! Dus voedingssupplementen zijn niet genoeg! - zal het niet schadelijk zijn. Wanneer je die stoffen niet binnen krijgt, of je dat nou met opzet doet (door eetstoornis of dieet) of doordat je een lichamelijke afwijking hebt waardoor je niet de juiste voedingsstoffen binne kan krijgen, zal het op den duur wel schadelijk zijn doordat je lichaam niet meer goed zal kunnen functioneren Wanneer dat precies is ligt een beetje aan om welke voedingsstoffen het gaat.

Wanneer je ernstig ondergewicht hebt, gaat je lijf in de spaarstand om energie te sparen. Je lichaam past zich eigenlijk aan om te kunnen overleven. Een te laag gewicht kan een risico zijn voor je gezondheid. Je kunt je sneller moe en lusteloos voelen, je kunt je minder concentreren en je conditie gaat achteruit. Ook je bewustzijn kan veranderen als je veel of langdurig ondergewicht hebt. Dit uit zich dan in: Sombere, negatieve stemming Langzamer denken, en het slechter worden van je korte termijn geheugen Moeite om je ergens op te kunnen focussen Afvlakken van je gezichtsuitdrukking en gevoel Besluiteloosheid Angsten Niet goed onder controle hebben van je emoties Onduidelijk praten Ondergewicht betekent dat je te weinig weegt voor iemand van jouw lengte en leeftijd. Op een BMI meter kun je zien of je ondergewicht hebt, of je te dun bent dus. Maar wat betekent het voor je dat je te dun bent en is het altijd een probleem? Oorzaken Van een paar keer te weinig eten val je niet af, wel als je dit langdurig doet. Er zijn meerdere redenen waardoor je te dun kunt zijn. Zo kan het zijn dat je gewicht een tijdje iets te laag is, bijvoorbeeld door de griep, een groeispurt of stress tijdens een examenperiode. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Het kan ook in je bouw zitten of je kunt aanleg hebben om dun te zijn, misschien zit het wel bij jou in de familie.

Bronnen:
https://www.99gram.nl/bmi-meter/
https://www.99gram.nl/gewicht/te-dun/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100