Wanneer is ondergewicht schadelijk?

Ik heb zelf wat ondergewicht, maar merk hier lichamelijk niets van. Ik ben benieuwd wanneer ik kan merken dat het schadelijk is. Of kun je ook gezond zijn met ondergewicht?

Toegevoegd na 21 minuten:
Even als extra uitleg:
Ik eet niet te weinig, ik kom er alleen niet van aan. Ik eet iedere dag rond de 2000 kcal, wat dus aanbevolen wordt voor een volwassen vrouw. Ik krijg genoeg van alle voedingsstoffen binnen en eet redelijk gezond. Daarom vraag ik me af of het ondergewicht dan wel schadelijk is doordat ik geen tekorten heb. Ik zit al een hele poos op hetzelfde bmi.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Altijd schadelijk.
Ritsuka
10 jaar geleden
het is voor je vruchtbaarheid niet gezond, dat merk je zo snel niet op, tot je probeert zwanger te worden
Ritsuka
10 jaar geleden
Maar jij hebt naast je ondergewicht ook een eetstoornis, zeg je hier zelf: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/aankomen-naast-basisvoeding-ongezondere-producten.436708
Dus waarschijnlijk heb je dan tekorten aan voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, tekorten heb ik niet. Ik eet niet te weinig,eet voldoende van alle voedingstoffen. ik eet al maanden goede hoeveelheden. Ik heb alleen het geluk dat ik er niet van aankom. Een eetstoornis hebben wil niet altijd zeggen dat je niks eet.
Ritsuka
10 jaar geleden
Even naar aanleiding van je toevoeging: die 2000 is niet de richtlijn voor elke vrouw hoor. Het is een gemiddelde, ik weet van mijzelf dat ik al daarboven zit.
Als ik al bijna niks doe op een dag heb ik al 2300 nodig: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Op metric zetten, en dan invoeren hoeveel je slaapt, en 1 uur bewegen (dit is voor naar de wc gaan en dergelijke). Dit is wat je verbruikt op een dag als je niks doet.
Zodra je gaat sporten en dergelijke gaat het omhoog.
Ik heb regelmatig 2600-2800 nodig, anders heb ik niet genoeg energie voor mijn activiteiten. Dus zelfs met die 2000 kcal kun je nog ondervoed zijn qua energiebehoefte, maar dit merk je na een tijdje vaak vanzelf (weinig energie etc)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar op deze site http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php heeft mijn lichaam in rust maar 1197 kcal nodig.. en met 3 tot 5 keer sporten 1915 kcal. Ik schrik hier een beetje van dat het zo weinig is.
Ritsuka
10 jaar geleden
http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/14/i-need-how-many-calories.html Lees deze pagina eens vanaf de titel 'Important Medical Disclaimer'
Daar staat goed advies over hoeveel je waarschijnlijk nodig hebt, en wat je kan verwachten van herstelfases. Ik hoop dat je het niet vervelend vind dat ik dit plaats. Je bent zeker goed op weg, en je bent ook zeker al gezonder zo.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik was net iets aan het typen toen jij die calculator plaatste. Lees mijn laatstgeplaatste link eens door, die verklaard waarom je lichaam zoveel energie nodig heeft.
Die site van jou neemt een standaard berekening, en geeft je een laag getal omdat je gewicht aan de lage kant is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante link, dankjewel. Ook het deel ´Extreme Hunger´ vind ik erg interessant. Het is wel een beetje tegenstrijdig met de site die ik net gezien heb, aangezien ik volgens daar veel minder nodig heb. Maar dat komt waarschijnlijk door mijn bmi van 12,8. Ik weet niet goed welke ik nu moet geloven. Ik ga in ieder geval de site nog eens goed doorlezen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Het lastige van die calculator sites is dat ze uitgaan van iemand met een gemiddeld BMI. Dus als je een stuk lager of hoger zit, kan het zijn dat je getallen krijgt die niet helemaal kloppen met de realiteit. Die site van Your Eatopia is speciaal gericht op mensen met een eetstoornis en dergelijke, en heeft beter advies voor jouw situatie.
Amadea
10 jaar geleden
Is je menstruatie al teruggekomen, Lotte? Zo niet, dan is het ondergewicht nog steeds op een schadelijk niveau.

Antwoorden (2)

Het verschilt een beetje per persoon. Je kan ook ondergewicht hebben en toch onderhuids vet.
Als jij goed voor jezelf zorgt, gezond eet en voldoende beweging krijgt zal het niet echt schadelijk zijn. Dan heb je wellicht zo'n snelle stofwisseling dat je daardoor ondergewicht krijgt. Dit heeft mijn man bijvoorbeeld. Hij eet of zijn leven er vanaf hangt, maar komt geen gram aan. Maar hij is tegelijk nooit ziek en beweegt gewoon.
Wanneer je anorexia hebt of een andere eetstoornis, of wellicht een schildklierafwijking kan het wel schadelijk zijn. Het wordt schadelijk als je lichaam niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Je hebt bepaalde vitaminen en mineralen nodig om te kunnen blijven functioneren. Wanneer je ondergewicht hebt en wel de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt - hier vallen overigen ook vetten en suikers onder! Dus voedingssupplementen zijn niet genoeg! - zal het niet schadelijk zijn. Wanneer je die stoffen niet binnen krijgt, of je dat nou met opzet doet (door eetstoornis of dieet) of doordat je een lichamelijke afwijking hebt waardoor je niet de juiste voedingsstoffen binne kan krijgen, zal het op den duur wel schadelijk zijn doordat je lichaam niet meer goed zal kunnen functioneren

Wanneer dat precies is ligt een beetje aan om welke voedingsstoffen het gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
vraagsteller zegt hier zelf al 9 jaar een eetstoornis te hebben: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/aankomen-naast-basisvoeding-ongezondere-producten.436708
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat ondergewicht schadelijk is. Ik zit momenteel al een hele tijd op een bepaald BMI, maar dit wel met een goed, gevarieerd eetpatroon. Ik krijg voldoende van alle voedingsstoffen binnen, eet circa 2000 kcal per dag, alleen kom er niet van aan. Ik kan me voorstellen dat ondergewicht wel schadelijk is als ik vrijwel niks zou eten.
Ritsuka
10 jaar geleden
goed om te horen dat je al wat beter zit met je eten momenteel.
Je lichaam is nu vooral bezig met herstel, het kan zijn dat je nog steeds te weinig binnenkrijgt, maar dit is een goed begin.
Wanneer je ernstig ondergewicht hebt, gaat je lijf in de spaarstand om energie te sparen. Je lichaam past zich eigenlijk aan om te kunnen overleven. Een te laag gewicht kan een risico zijn voor je gezondheid. Je kunt je sneller moe en lusteloos voelen, je kunt je minder concentreren en je conditie gaat achteruit.
Ook je bewustzijn kan veranderen als je veel of langdurig ondergewicht hebt. Dit uit zich dan in:

Sombere, negatieve stemming
Langzamer denken, en het slechter worden van je korte termijn geheugen
Moeite om je ergens op te kunnen focussen
Afvlakken van je gezichtsuitdrukking en gevoel
Besluiteloosheid
Angsten
Niet goed onder controle hebben van je emoties
Onduidelijk praten

Ondergewicht betekent dat je te weinig weegt voor iemand van jouw lengte en leeftijd. Op een BMI meter kun je zien of je ondergewicht hebt, of je te dun bent dus. Maar wat betekent het voor je dat je te dun bent en is het altijd een probleem?

Oorzaken
Van een paar keer te weinig eten val je niet af, wel als je dit langdurig doet. Er zijn meerdere redenen waardoor je te dun kunt zijn. Zo kan het zijn dat je gewicht een tijdje iets te laag is, bijvoorbeeld door de griep, een groeispurt of stress tijdens een examenperiode. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Het kan ook in je bouw zitten of je kunt aanleg hebben om dun te zijn, misschien zit het wel bij jou in de familie.
fremar