Wij kan mij helpen bij het verkrijgen van de juiste focus?

Ik loop al een aantal jaren rond met een behoorlijke irritante "aandoening". Het gaat om het volgende. Ik krijg het niet voor mekaar om iets langere tijd vol te houden. Of het nu om een klus voor mijn bedrijf gaat of het volgen van een opleiding, het gaat (vooral de laatste tijd) altijd mis.

Ik heb iedere week weer andere interesses waardoor ik belangrijke zaken laat liggen. Doordat ik andere interesses heb ga ik in mijn enthousiasme mensen aan het werk zetten om van alles voor mij uit te zoeken, terwijl ik eigenlijk al weet dat ik er toch niets mee ga doen, maar als het te laat is ben ik te bang om het toe te geven.
Dit vind ik zelf ook enorm vervelend en wil hier heel graag mee geholpen worden.

Op dit moment ga ik mede door dit probleem de schuldsanering in en ik wil graag opnieuw beginnen, en daarvoor moet dit probleem ook opgelost worden.

Momenteel heb ik al ritalin maar er is iets in mijn hoofd wat mij tegenhoud om het met regelmaat in te nemen.

In de kern van het verhaal gaat het er dus om dat ik me kan focussen op de belangrijke zaken die ik voor elkaar moet krijgen en een schifting kan maken in alle impulsieve ideeën, en ook nee kunnen zeggen tegen een impulsieve gedachte. Dit doet me echt de nek om en mijn omgeving neemt me inmiddels ook totaal niet meer serieus. (Wat ik ze overigens niet kwalijk kan nemen.)

Ik hoop dat er iemand is die mij met dit probleem kan helpen.

ps. Ik maak al gebruik van prioriteitenlijsten in outlook en andere tools.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is lastig soms om rust te vinden. Ik lees dat je veel zorgen momenteel hebt, ivm de schuldsanering. Het zal wel de hele dag door malen in je hoofd, erg vervelend. Wat misschien kan helpen is om rust momenten te creëren. Probeer iets te vinden waar je plezier uit kan halen. Een boekje lezen, tuinieren, een film kijken of wat gaan drinken met vrienden. Geef jezelf een half uur, uurtje of een avond om aan die activiteit te besteden. Probeer, hoe moeilijk het ook is, de zorgen op een lager pitje te zeggen en zeg tegen jezelf: vanavond even niet. Hierdoor kan je wat ontspannen en je zorgen de volgende dag wat beter aan. Of je gaat, als je je erg afgeleid voelt, even een blokje om. Even 5 minuten een frisse neus halen. Als je echter denkt dat je zelf niet meer de focus kan vinden, is het misschien verstandig om contact op te nemen met een hulpverlener.

Lastig. Probeer yoga, dan leer je rust te krijgen in je hoofd.

Leg je probleem voor aan de huisarts. Die kan je doorsturen naar een psycholoog of misschien heeft ze andere tips voor een therapie of cursus. Uiteindelijk zul je er zelf aan moeten werken en tijd in moeten steken maar een professional kan je helpen uitzoeken waar het door komt en tips geven hoe je hier aan kunt werken.

Jouw vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden. Er zijn vele mogelijke redenen. De neiging om iets anders te doen dan iets wat eigenlijk eerst had gemoeten kan een vlucht zijn. Stel; je MOET iets doen voor je werk of wat dan ook. Bewust of onbewust heb je er eigenlijk helemaal geen zin in. Sommige mensen kunnen zich er dan moeilijk toe zetten het toch te doen en raken gemakkelijk afgeleid door iets wat op dat moment leuker is, en de oorspronkelijke klus doet vergeten. Het resultaat is dat je je daarna rot en schuldig voelt. Je klus is niet klaar en inmiddels liggen er meer dingen die ook moeten, en zo voel je je rotter en rotter en ga je slechter functioneren en dat merk je zelf ook zodat je nog meer ontwijken zal en andere prikkels zoekt om jezelf nog enigzins tevreden te stellen. Maar nu de oorzaak, die kan ik niet vaststellen. Misschien ben je overwerkt (burn-out) of misschien is er iets in je karakter/persoonlijkheid dat je zo snel afleidt van de dingen. Ik weet niet of je als kind ook al moeite had je werk af te maken, of dat het iets van de laatste tijd is. Je gebruikt Ritalin, en dat doet vermoeden dat er sprake is van ADHD en je problemen passen daar bij. Anderzijds, er wordt m.i. gemakkelijk met Ritalin gestrooid de laatste jaren. Ik wil beslist niet zeggen dat je het niet zou moeten slikken overigens! Experimenteer dus nooit met medicijnen vanwege adviezen op internet. Mij lijkt dat er eerst een diagnose moet komen. Daarna is een behandeltraject waar coaching en begeleiding deel van uitmaakt aangewezen. Iemand moet jou voorzover ik dat juist kan inschatten begeleiden en dat moet iemand zijn waarin jij vertrouwen hebt. Kortom, je ziet het licht nu even niet, maar het einde van de tunnel zal bij een juiste aanpak heus wel komen. Kortom begin een gesprek met je huisarts en bespreek dit advies. Hij/zij kan met jou bepalen of diagnostiek en behandeling inderdaad noodzakelijk zijn. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100