Welke gevolgen heb je van maandlenzen langer te dragen dan een maand?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
9.7K

Antwoorden (2)

Maar hoe ouder een lens wordt, hoe meer de ingebouwde structuren die zuurstof doorlaten, afbreken. Kortom, wanneer u de lenzen langer gaat gebruiken, vermindert de kwaliteit van de lenzen waardoor pasvorm, weerbaarheid en zuurstofdoorla­tendheid sterk achteruitgaan, met volgende gevolgen:

Gevolg: de lenzen scheuren
Gevolg: de lenzen passen niet goed meer
Gevolg: de lenzen laten te weinig zuurstof door
Gevolg: er komen teveel afzettingen op de lenzen

Vele contactlensdragers negeren de aanbeveling dat ze contactlenzen niet langer moeten dragen dan de voorgeschreven periode, omdat ze bijvoorbeeld geloven dat de aanbevolen vervangingssche­ma's alleen bedoeld zijn om winst voor de fabrikanten te verzekeren en vaste klanten te beveiligen. Maar zoals eerder gesteld, niets is minder waar! oewel er misschien getuigenissen op obscure internetfora te vinden zijn, die stellen dat ze geen last ondervonden tijdens het langer dragen van lenzen, toch loopt u telkens u dit probeert, ernstig gevaar op complicaties! Kortom, ons advies en het advies van specialisten is als volgt:

Draag uw contactlenzen niet langer dan voorgeschreven. Vervang maandlenzen na één maand en daglenzen na één dag!
Draag uw contactlenzen niet gedurende 24u of tijdens het slapen. Enkel specifieke lenzen laten dit toe en zelfs dan mag dit enkel in overleg met de opticien of oogspecialist.
Draag uw contactlenzen niet voorbij de houdbaarheidsdatum. Vervallen lenzen voldoen niet meer aan de nodige kwaliteit!
5 jaar geleden
Utrecht
5 jaar geleden
Tja, wij van WC-eend adviseren WC-eend.....
LeonardN
5 jaar geleden
@Utrecht Wat is je punt? Dat consumenten het advies welke gegeven wordt bij producten als tijdelijke te dragen lenzen beter genegeerd kan worden en je ze gewoon door kan dragen om zo geld te besparen?
Utrecht
5 jaar geleden
Mijn punt is dat de bron die fremar aanhaalt een lenzenverkoper is.
Uiteraard willen die dat je elke maand nieuwe lenzen koopt (en liefst bij hun).
Oftewel: het hele verhaal is niet objectief maar commercieel ingegeven.
Utrecht
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wij_van_Wc-eend_adviseren_Wc-eend
LeonardN
5 jaar geleden
Ik weet wat een WCeend-stelling is. Maar wat je nu doet is weinig constructief lijkt me. Immers welke andere type bron dan de makers en verkopers hebben we hier? En als je dat hebt, en het verhaal wat zij geven is dat het makkelijk langer gedragen kan worden zonder risico, dan zie ik het graag tegemoet. Je opmerking kan dus enkel verkeerd opgevat worden lijkt me. Met problematische gevolgen. Er is voldoende bewijs dat je ook zonder WC-eend een prima frisse WC kan behouden. Ik zie nog weinig berichten dat contactlenzen langer gedragen kunnen worden zonder verhoogde kans op risico's en dat de informatie van verkoper en fabrikant in de wind geslagen kan worden.
De vraag verwijst naar het dragen van niet-disposable lenzen: dit zijn lenzen die na een bepaalde periode (bijv.een maand) worden vervangen)

Lenzen slijten en beschadigen met de tijd, de zuurstofdoorlaatbaarheid wordt minder. Iedereen is anders maar als algemeen advies geldt: in elk geval op zijn minst één keer per maand vervangen. Klachten kunnen divers zijn als men week- of maandlenzen langer draagt dan de geadviseerde maximale periode. Voldoende zuurstofdoorlaatbaarheid wordt dan niet meer gegarandeerd

Wie zijn lenzen te lang inhoudt, loopt het gevaar op meerdere problemen en beschadigingen van de ogen.
Voorbeelden daarvan zijn vaatingroei (vascularisatie) door zuurstoftekort van het hoornvlies, beschadiging door uitdroging van het hoornvlies (staining), het ontstaan van allergieën voor bepaalde materialen en vloeistoffen en allerlei ontstekingen met ernstige beschadigingen aan de ogen als gevolg.
Het vervelende aan deze oogproblemen is dat de veranderingen heel langzaam gaan. Ze beschadigen de ogen heel sluipend waardoor u het nauwelijks voelt of merkt. Maar als de ogen eenmaal beschadigd zijn, dan is dit meestal onomkeerbaar. Het kan zelfs tot gevolg hebben dat u nooit meer lenzen zou mogen dragen.
Zie in de bron onder Soorten contactlenzen: c) draagwijze/schema
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Toch is het krom, want februari heeft maar 28 of 29 dagen terwijl andere maanden 30 of 31 dagen tellen. Mijn redenering is dus dat ik de maandlenzen pas na 31 dagen hoef te vervangen. Dat doe ik al zo'n 30 jaar zo, en er is nooit schade aan mijn ogen geconstateerd.