hoe kom ik van die krampen af in mijn tenen (bij sporten etc.)?

Gisteren behoorlijk wat kilometers gefietst op korte tijd. 's Avonds zijn mijn tenen echt beginnen te verkrampen. Dat gaat zo : een teen staat in een totaal onnatuurlijke positie (bv. recht omhoog, helemaal schuin) en dat gaat gepaard met erge pijn. Ik trek en duw dan tot die kramp eruit is, maar dat lukt niet al te best.
Idem als ik yoga doe : mijn tenen gaan in een kramp en ik moet de oefening staken. Eigenaardig genoeg heb ik het niet met voettochten, hoewel mijn voeten dan net intensief gebruikt worden.
Ik heb het al opgezocht op internet en de tips toegepast: zorgen voor goede vochtbalans (genoeg drinken bij de inspanning), tenen warm houden enz...
maar de krampen blijven.
Hoe kom ik ervan af?

Amadea
8 jaar geleden
Laat een voetspecialist eens kijken naar de stand van jouw tenen. Misschien is een hulpmiddel zoals inlegzooltje, teenspreider, schoen met wijde voorvoet, of wat er nog meer is de oplossing.
Cryofiel
8 jaar geleden
Heb je overige klachten? Bijvoorbeeld kuitkrampen, andere nachtelijke krampen, doorbloedingsproblemen, slapende ledematen en dergelijke?
liveisgreat
8 jaar geleden
kuitkrampen héél af en toe, soms tintelende vingers maar geen slapende ledematen etc.
Doorbloedingsproblemen-> hoe stel je dat vast?
Cryofiel
8 jaar geleden
Kuitkrampen verminderen bij de meeste mensen door magnesium te slikken - of door magnesiumrijke voeding te gebruiken, zoals bananen. Misschien heeft dat ook een positief effect op je teenkrampen, als die dezelfde oorzaak hebben. Tintelende vingers kunnen komen door doorbloedingsproblemen of door een beknelde zenuw. Beide kunnen samenhangen met je teenkrampen... die kunnen dezelfde oorzaak hebben. Ook is een beginnende diabetes een mogelijke oorzaak. Heb je dat al eens laten controleren? Doorbloedingsproblemen in vingers en tenen kun je (op een ruw "leken-niveau") vaststellen door hard op een nagel te drukken. Probeer het eens met een vinger. Leg je ene hand plat op tafel. Druk met de duim (of met een vinger) van je andere hand op één van de vingernagels van de hand die op tafel ligt. Voordat je begint met duwen is je nagel roze. Door hard te duwen duw je het bloed onder de nagel vandaan. Je nagel zal dan wit worden. Stop nu met op de nagel duwen en kijk hoe lang het duurt voordat de nagel weer roze wordt. Dat zou vrijwel ogenblikkelijk moeten zijn. Vergelijk dat voor de zekerheid met andere mensen van ongeveer dezelfde leeftijd. Als het bij jou duidelijk langer duurt, heb je een doorbloedingsprobleem. Met de nagels van je tenen kun je hetzelfde doen. Daarna doe je hetzelfde, maar nu midden op de rug van je hand, en midden op het bovenste bot van je voet. Ook daar kun je door hard te duwen een witte plek maken, en vervolgens kijken hoe lang het duurt voordat die weer roze wordt.

Antwoorden (2)

Veel drinken en magnesium slikken. En als het te lang duurt zou je is bij een dokter langs kunnen gaan .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien helpt het als je het fietsen afwisselt met wandelen. Of tijdens een rustmoment even je voeten flexen (tenen naar je toe trekken en dan weer van je af bewegen). Zo stimuleer je de bloedsomloop in je benen. Dit gebeurt namelijk ook tijdens het lopen door de manier waarop je voeten bewegen. (Waar ik dit heb gelezen weet ik niet meer, maar dit is o.a. wat je moet doen als je in het vliegtuig kramp krijgt in je benen.) Mogelijk helpt dit tegen de kramp in je tenen. Goede schoenen zijn ook heel belangrijk.