Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Door roken kunnen je stembanden geïrriteerd worden. Dat beïnvloedt de trilling van de stembanden en dus het geluid dat gemaakt wordt. Het slijmvlies verdikt of gaat zelfs ontsteken. In het algemeen komt dit tot uiting in een vorm van heesheid of schorheid.
Er kan ook vocht onder het slijmvlies terecht komen, waardoor een zogeheten reinkesoedeem ontstaat. Dat veroorzaakt de lage, mannelijke stem bij rokende vrouwen.

Het is te zwaar gesteld dat roken je stem kapot maakt, maar het is er in elk geval slecht voor.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het verandert wel je stem, kijk maar naar oude dametjes die lang roken, die hebben echt een zware, mannelijk klinkende 'rokersstem'.
(Lees meer...)
Ritsuka
11 jaar geleden
Echt kapot niet: je zult wel in staat blijven om te praten.
Het heeft wel invloed op de Hoogte van je stem ;) die word lager!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker, uw stembanden gaan verslappen waardoor uw stem een andere, diepere, toon krijgt.
Om nog maar te zwijgen van andere meer ernstige nadelen.
Ik kan het weten !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kapot is een groot woord...
mijn stem is door roken verandert van sopraan naar (hele lage) alt!
als je lang genoeg rookt verpest je je stem, dat is zeker en er zijn maar weinig mensen die daar blij mee zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik praat anders nog net zo als toen ik 20 was,ben nu 70
En weetje van veel eten krijg je een buik,van alcohol een slechte lever,van vet eten cholesterol enz enz.Natuurlijk alles is van invloed, maar van leven verander je ook,ouder enz.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Nee hoor. Je kunt gerust doorroken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding