Kun je een ontsteking krijgen aan je interne organen zonder infectie? Bijvoorbeeld door overbelasting of iets anders?

En, zijn er in ons inwendig lichaam al micro-organisme (bijv. bacterien) aanwezig (behoudens de darmen) zonder dat er sprake is van een ziekte of ontsteking?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In ons lichaam zijn - behoudens binnen de darmen, maar dat is extern - als het goed is geen micro-organismen aanwezig. Die kunnen er wel zijn en zich verspreiden via het bloed of lymfe. Erg gevaarlijk. Als dit in het bloed voorkomt noem je dat bloedvergiftiging.

Er is dan wel sprake van een klassieke infectie.

Je mag stellen dat er doorgaans geen vreemde microorganismen aanwezig zijn in het binnenmilieu (het voedsel in het spijsverteringstelsel is vanwege de verbinding mond - anus eigenlijk vooral buitenmilieu en goed beveiligd tegen indringers.

Door overbelasting kan er weefselschade ontstaan en door het kapotgaan van cellen komen stoffen vrij die het immuunsysteem ook triggeren. Er komt extra bloedtoevoer op gang naar het getroffen gebied en je voelt (spier)pijn. Dit kunnen uiteindelijk ook ontstekingsreacties zijn. Als je zeker weet dat zo'n reactie niet komt door infectie dan kan de arts middelen voorschrijven om de ontsteking te onderdrukken. In sommige middelen tegen spierpijn zitten dergelijke middelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij een foto van zo'n ontsteking in de voet als gevolg van overbelasting van de peesplaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Jammer dat de foto erg onduidelijk was.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Naast pathogenen kunnen ontstekingen ook ontstaan door trauma, overbelasting, straling, vreemde voorwerpen (denk aan splinters etc.), stress, gifstoffen, verbranding of bevriezing. Een ontsteking is niets anders dan een immuunreactie om bepaalde schade in het lichaam te bestrijden en uiteindelijk te laten herstellen. Meestal houdt dat een invasie van immuuncellen in die het herstelproces (en eventueel bestrijden van pathogenen) bemiddelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door die invasie ontstaan ook de hoofdkenmerken van een ontsteking: roodheid, warmte, zwelling, pijn en (soms) functieverlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft dat ook een ontsteking kan ontstaan door stress. Maar is er bij stress al sprake van schade? En kan bijvoorbeeld een lever of blaas onsteken door stress of heet het dan anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stress is in eerste instantie een neurologische reactie, die voor een groot gedeelte de psyche schaadt. Op de langere termijn kunnen er beschadigingen ontstaan in het brein over andere delen van het zenuwstelsel. Een lever of een blaas zal niet zo gauw door stress ontstoken raken, maar denk bijvoorbeeld aan organen die direct beïnvloed worden door het zenuwstelsel, zoals het hart. Chronische stress wordt vaak geassocieerd met een hoge bloeddruk, wat schadelijk kan zijn voor hart en bloedvaten. Eén van de belangrijkste oorzaken van atherosclerose (aderverkalking) is onder andere een te hoge bloeddruk.