Xeplion is hetzelfde als Paliperidon, zoals de werkzame stof heet. Paliperidon behoort tot de atypische antipsychotica. Het vermindert in de hersenen de effecten van natuurlijk voorkomende stoffen, voornamelijk dopamine. Hierdoor verminderen psychosen en onrust. Artsen schrijven het voor bij schizofrenie en bij manie.

Er bestaat geen medicijn dat MCDD kan genezen. De behandeling richt zich erop dat de patiënt er zo goed mogelijk mee om leert te gaan. Medicatie kan ingezet worden om angsten te dempen en een psychotische ontwikkeling te voorkomen.

Conclusie: xeplion is geen specifiek middel dat voorgeschreven wordt bij mcdd, maar als het er vooral om gaat dat een psychotische ontwikkeling wordt voorkomen kan ik mij voorstellen dat een arts het daarom aan iemand met mcdd adviseert.
Amadea