Hoe werkt Paracetamol nou precies?? zie beschrijving....

Ik vroeg me af of Paracetamol bijvoorbeeld hooft pijn stopt of dat het alleen de pijn weg haalt. (vaak als ik hooft pijn heb, en ik neem een paracetamol dan is de hooft pijn weg)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor schoolmeester Morpheus. Je hebt gelijk. Voel je je nu beter ?

Antwoorden (5)

Het verdunt je bloed gedeeltelijk, zodat er minder druk ontstaat als het bloed door de aderen loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paracetamol werkt niet bloedverdunnend -
Het stopt de pijn niet echt, maar laat je hersenen denken dat de pijn weg is, door te zorgen dat de signalen naar de hersenen:"Au, dat doet pijn"onderdrukt worden.
Is de pil uitgewerkt komt de pijn terug.
Op dezelfde manier dat er geen water uit de tuinslang komt als je er op gaat staan
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Paracetamol remt de aanmaak van stoffen die een pijnsensatie veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens www.scientias.nl:

''Wanneer mensen paracetamol slikken, komt het stofje NAPQI vrij en dat activeert TRPA1. TRPA stimuleert een eiwit op het oppervlak van zenuwcellen stimuleert. Als dit geactiveerd wordt, lijkt het de overdracht van informatie tussen de zenuwcelleen die pijn ervaren en het brein te verstoren.''

Het heeft dus inderdaad te maken met pijngewaarwording: in het zenuwstelsel. Je "denkt" dat de pijn minder, of zelfs weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paracetamol zorgt dat je de pijn een poosje niet meer voelt, waar die dan ook zit in je lichaam. Dus, als je hoofdpijn hebt, dan gaat je hoofdpijn weg en als je rugpijn hebt, dan gaat je rugpijn weg. Het haalt alleen het gevoel van de pijn weg, maar niet waarom je pijn hebt. Als je bijvoorbeeld buikpijn hebt, omdat je iets verkeerds gegeten hebt, dan gaat misschien je buikpijn wel weg, maar je blijft nog steeds ziek in je buik en als je oorpijn hebt vanwege een oorontsteking, dan gaat de oorpijn wel weg, maar niet de ontsteking. Na een paar uur is de paracetamol uitgewerkt en komt de pijn gewoon weer terug.

Toegevoegd na 1 minuut:
en als je kiespijn hebt omdat je een rotte kies hebt, dan komt je kiespijn dus ook gewoon weer terug omdat de kies nog steeds rot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zegt helaas niet zo veel over de werking van een paracetemol. Maar goede poging.