is er een alternatief voor seroquel?

Heb last van stemmingswisselingen heb seroquel 50 mg xr voorgeschreven gekregen van de huisarts om de pieken wat af te vlakken.
Heb op internet seroquel gegoogeld daar kwam niet veel goeds uit, is er een ander medicijn dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken zonder de kans op suikerziekten en andere bijwerkingen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Misschien. Maar dat is aan je arts om met jou uit te zoeken.

De vraag is wat voor soort stemmingswisselingen je hebt en hoe ernstig ze zijn. Dat bepaalt ook de keus voor eventuele medicatie. De arts zal uitzoeken of er sprake is van een stemmingsstoornis. Als de stemmingswisselingen zo ernstig zijn dat je spreekt van een bipolaire stoornis, staat dan depressie op de voorgrond, of (hypo)manie? Of heb je een depressieve stoornis, stemmingswisselingen als onderdeel van een persoonlijkheids- of andere stoornis? Is er onlangs iets gebeurd waardoor je stemmingswisselingen hebt, of heb je dit al heel lang? Is er misschien een fysieke oorzaak, zoals middelengebruik, een hormonale aandoening? Dat zijn allemaal vragen die een arts zal proberen te beantwoorden om een goed behandelplan op te kunnen stellen.

Vaak is psychologische behandeling de eerste keus. Cognitieve gedragstherapie, interpersoonlijke psychotherapie, allerlei (combinaties van) therapieën, zowel verbaal als non-verbaal (=praattherapieën/creatieve therapie, haptonomie, etc.) kunnen effectief zijn bij stemmingsproblemen. De vraag is natuurlijk ook of er een specifieke oorzaak is voor jouw stemmingsproblemen en welke soort therapie bij jou past. Misschien heb je al allerlei behandelingen gehad, maar dat vertel je niet.

Is naast psychologische behandeling ook medicatie nodig, dan zou het goed kunnen dat er inderdaad wel alternatieven zijn voor seroquel. Je kunt dan denken aan antidepressiva, aan een stemmingsstabilisator zoals Lithium, of middelen die ook gebruikt worden bij epilepsie, zoals valproïnezuur, lamotrigine of carbamazepine. Dat zijn allemaal middelen die - al dan niet in combinatie met elkaar - ingezet worden bij stoornissen met hevige stemmingswisselingen. Het is wel zo dat bij bepaalde stoornissen juist de atypische antipsychotica het vaakst effect hebben, en uit die groep komt seroquel regelmatig naar voren in onderzoeken als een middel dat het vaakst effectief is als monotherapie, dus wanneer er geen middelen worden gecombineerd. Maar welk type middel mogelijk effectief kan zijn, hangt allemaal af van je precieze klachten en diagnose.

Als je nog niet bij een psychiater of psycholoog bent geweest, kun je waarschijnlijk het beste je huisarts om een verwijzing vragen. Een psycholoog kan geen medicatie voorschrijven, dus als je vraag daar over gaat, moet je bij de psychiater zijn. Heeft je huisarts een praktijkondersteuner GGZ in de praktijk, is dat wellicht een goede eerste stap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van Seroquel 50mg hoef je niet veel schrik te hebben,in die lage dosis kan het weinig kwaad .als je iets anders wil zou je voor Risperdal kunnen gaan,maar ik vrees als je hier ook gaat googlen dat er ook van alles uit komt.Neuroleptica zijn nu eenmaal middellen waar je best niet op googeld...laat u het een troost zijn in mijn leefomgeving ken ik veel mensen met neuroleptica,zelfs in vrij hoge dosis en ik kan zeggen dat dit qua bijwerkingen best mee valt;andere medicaties hebben ook wel mogelijke bijwerkingen...
fremar
10 jaar geleden
Dit is niet aan ons om te zeggen, natuurlijk zijn er alternatieven, vrij veel zelfs, maar dat kan niet beoordeeld worden op 3 zinnen van iemand. Daar is meer kennis voor nodig, meer ervaring en ook jijzelf hebt daar een groot aandeel in.
Ik heb ook seroquel geslikt oa en voor mij was het meer zeerkwel, maar dat is voor ieder anders, net als bijwerkingen van andere middelen. Overleg met arts, en liever niet met huisarts, die heeft daar niet voldoende kennis voor, over een alternatief, ook een complementaire behandeling is het overwegen waard, ik ben er stabiel door geworden. Tip, ga niet alles lezen over stemmingswisselingen en medicatie, je wordt daar helemaal dol van. Je stemmingswisselingen kunnen ook een heel andere oorzaak hebben en belangrijker is om die op te sporen.