Is Ibuprofen veilig bij een infectie in de mond?

Ik ben sinds ~5 dagen aan de worstel met een virus/griepje en heb daarbij wat ontstekingen/blaasjes in de mond. Nu wordt er in de bijsluiter van Ibuprofen (400mg) vermeld dat terughoudendheid bij het gebruik raadzaam is wanneer er sprake is van een infectie. Is Ibuprofen niet juist ook infectie-bestrijdend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Erna55
9 jaar geleden
Dit staat niet in mijn bijsluiter.
Wil je dat stukje dat erover gaat citeren ?

Het beste antwoord

Ja hoor, ibuprofen is veilig.
Ibuprofen is een pijnstiller, maar daarnaast heeft het ook ontstekingsremmende eigenschappen.

In je vraag merk ik weer de verwarring tussen de begrippen "infectie" en "ontsteking." Als er ergens in je lichaam een virus, bacterie of parasiet (laten we de prionen er maar even buiten laten) groeit dan wordt er gesproken van een infectie. Een ontsteking is elke reactie van het lichaam waarbij roodheid, warmte, zwelling, pijn en een verminderde functie van het orgaan komt kijken. Als gevolg van een infectie komt er dus meestal een ontsteking op gang om de infectie als onderdeel van de bestrijding van de infectie. Soms komt er echter geen ontsteking op gang, er is dan dus een infectie zonder ontsteking. Er zijn ook vele soorten ontstekingen die op gang komen zonder dat er een infectie is; denk bijvoorbeeld aan rheuma, maar bijvoorbeeld ook allergieen.

Ibuprofen vermindert de ontstekingsreactie, maar doet niets tegen de infectie.

In de praktijk blijkt dat het ontstekingsremmende effect van ibuprofen niet genoeg is om in geval van een infectie de ontsteking zodanig te drukken dat de infectie trager geneest. Ibuprofen heeft dus gewoon geen effect op de genezing van de blaasjes in je mond (of op de genezing van het griepje.) Wel onderdrukt het de pijn, maar dat is ook juist de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top antwoord!
Zou u me nog kunnen toelichten waarom er dan vermeld wordt dat er terughoudendheid aangeraden wordt bij infecties in de bijsluiter?

Andere antwoorden (1)

Nee, ibuprofen helpt niet tegen _infecties_ (=bacterie, virussen). Ibuprofen helpt tegen _ontstekingen_ (= lichamelijke reactie op beschadigingen).
Ontsteking (pijn, warm, rood, zwelling) kan een reactie zijn op een infectie, maar ook op iets anders.