Welke soort Antibiotica krijg je voor je keel?

Mijn vader kreeg 2 soorten antibiotica voor zijn keel vandaag van de dokter omdat hij hees is , er is trouwens verder niet in zn keel gekeken , alleen naar de longen geluisterd , dokter gaf iets zei hij voor allergie en ?? de heesheid ?? Beetje vaag allemaal, maar volgens hem zijn het 2 soorten antibiotica, de ene pillen zijn bruin de anderen blauw, aangezien hij niet kan lezen weet hij niet hoe deze antibiotica's heten, maar ik zou het graag willen weten want hij weet nou niet precies hoe en wanneer hij ze in moet nemen. Dus iemand misschien idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je namen hebt kan ik je vraag nauwkeuriger beantwoorden.
Je krijgt meestal breedspectrum antibiotica, dwz antibiotica die tegen veel bacteriën werkzaam is.
Soms als er een kweek wordt gemaakt krijg je een smalspectrum antibiotica, die is alleen (goed) werkzaam tegen de verwekker die ze in de kwee hebben gevonden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er van uit dat je te ver van je vader af woont om zelf te gaan kijken?

Alleen aan de kleur is helaas niet te zeggen wat voor soort pillen het zijn.

Het beste kun je morgenochtend zijn apotheek bellen om te vragen wat je vader heeft gekregen,waar het voor is ,hoe vaak en wanneer hij het in moet nemen!
Schrijf het ook voor jezelf duidelijk op zodat je het eventueel ook nog op internet kunt nalezen!
Laat het desnoods spellen zodat je zeker weet dat je de goede hebt want sommige namen lijken erg op elkaar maar is voor een hele andere aandoening bedoeld!

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat hij 2 soorten antibiotica tegelijk heeft gekregen want dat komt heel zelden voor!

Ik vind het ook erg vreemd dat de arts niet eens in zijn keel gekeken heeft,heeft je vader verder wel goede ervaringen met deze arts?

Sterkte en groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan geen antibiotica speciaal voor de keel. Een antibioticum kan worden voorgeschreven bij een bacteriële ontsteking. Bij andersoortige aandoeningen hebben antibiotica geen zin. Om te kunnen constateren of er sprake is van zo'n bacteriële ontsteking zal de dokter toch echt in de keel moeten kijken. Een arts hoort in ieder geval niet ongezien antibiotica voor te schrijven. Ik denk dan ook dat de kans groot is dat jouw vader geen antibiotica maar andersoortige medicijnen heeft gekregen, wat je zelf ook al aangeeft, tegen allergie en heesheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amoxicilline heb ik een keer gehad. Het is een antibioticum op een breed spectrum maar dan voor het neus oor en keel gebied. Werd me zo verteld. De klachten zijn met antibioticum binnen korte tijd verdwenen.