Is 2000mg paracetamol schadelijk voor je lever?

Ik heb gemerkt dat paracetamol prima helpt tegen depressie en angstige gedachten.
Zou dit een poosje elke dag willen slikken...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het haalt de oorzaak van de depressie en de angstige gedachten niet weg. Je kunt beter de oorzaak aanpakken.
Ik zou zeker de dagelijkse maximumdosering niet overschrijden en het niet al te lang achter elkaar gebruiken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ga met je klachten naar je arts, zelfs als dit werkt, dan is het alleen tijdelijk symptoombestrijding, en geen blijvende oplossing.
Erna55
9 jaar geleden
@Geboers. Ik kan je adviseren om je rust niet weer in de medicatie te zoeken. Je hebt vaker aangegeven dat je moeilijk zonder medicatie kunt.
Probeer een behandeling af te maken. Medicatie kan ondersteunend werken bij therapie, maar helpt niet i.p.v. Therapie.
Wanneer je nu niet meer onder behandeling bent, ga naar je huisarts en zoek samen naar een therapie die wel bij je past.
Succes !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55, medicatie kan wel degelijk werken zonder therapie. Voor de rest prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn andere medicijnen die beter zijn afgestemd op de behandeling van jouw klachten. Paracetamol is bestemd voor andere klachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Langdurig paracetamol gebruik, kan andere klachten geven, kan de oorzaak zijn van ernstigere pijnklachten dan dat je had bij het begingebruik van dit middel. Paracetamol is zeker ook niet geschikt voor de klachten die jij omschrijft, Paracetamol werkt koortsverlagend en pijnstillend.

Antwoorden (2)

De maximaal aanbevolen hoeveelheid paracetamol per dag is 3 tot 4 gram, verspreid over de dag(1000mg per keer). Paracetamol wordt verwerkt door je lever, dus als je te veel(in één keer) neemt zal dit schadelijk zijn voor je lever.

2000mg per dag is binnen de aanbevolen norm, dus de schade aan je lever zal te verwaarlozen zijn als je dat niet allemaal in 1 keer naar binnen gooit. Het is overigens wel verstandig om te stoppen met paracetamolgebruik als je oogwit verkleurt naar geel of als je huid gelig begint te worden, dat kan wijzen op leverbeschadiging.

In deze studie wordt ook bevestigd dat paracetamol tegen angsten kan werken: http://news.ubc.ca/2013/04/16/anxious-about-life-tylenol-may-do-the-trick/

Het lijkt me wijs om contact op te nemen met je huisarts over dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paracetamol is niet bedoeld voor de behandeling van dit soort klachten en het kan ook niet verklaard worden waarom dit bij jou werkt. Ik kan je dus niet aanraden dit te gebruiken.
Bij kortdurend gebruik (enkele dagen) van paracetamol is de maximale dosering 4 gram per dag. Ga je het langer gebruiken, dan wordt aanbevolen niet meer dan 2,5 gram (= 5 tabletten) per dag te gebruiken. Gebruik je ook dagelijks alcohol, dan is 2 gram per dag de maximale hoeveelheid die veilig is voor je lever.