Kan ik naast de fluoxetine voltaren emulgel gebruiken?

ik slik al een aantal maanden Fluoxetine (anti-depressiva) en daarop had ik gelezen dat ik geen diclofenac mag gebruiken.... nu heb ik last van spierpijn en mijn duim en in de voltaren emulgel zit diclofenac... Kan ik het gebruiken of moet ik iets anders zoeken tegen de pijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het kan wat van bijwerkingen kunnen er optreden?

Toegevoegd na 3 uur:
Als het kan wat voor bijwerkingen kunnen er optreden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Heel strikt genomen heb je gelijk en mag je SSRI's (zoals fluoxetine) liever niet gebruiken in combinatie met NSAID's (zoals diclofenac/ votaren) Zowel SSRI's als NSAID's geven in veel gevallen maagproblemen. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld een maagzweer of een maagbloeding. Dit is de reden waarom er geadviseerd wordt (door elke richtlijn, die ik ken) om deze combinatie alleen te geven als er ook een maagbeschermer bij gegeven wordt.
Ook kan ik me nog een artikeltje herinneren in het farmaceutisch weekblad waarin gevonden werd, dat SSRI's minder goed gaan werken in combinatie met NSAID's. Dit was wel een onderzoek bij muizen, maar toch.

Dit geldt allemaal in het geval, dat de SSRI (in jou geval dus fluoxetine) en de NSAID (in jou geval dus diclofenac) beide als een pilletje ingenomen worden. Ze worden dan opgenomen in het bloed en hebben zo beiden hun werking op het maagslijmvlies; zo versterken ze elkaar wat deze bijwerking betreft.

In jou geval smeer je de voltaren op je huid. De opname van de diclofenac is dan veel lager. Er komt dan minder dan 1% in je bloed aan. Je kunt je dan voorstellen, dat de voltaren emulgel de bijwerkingen op je maag daardoor veel minder, tot niet, heeft. Als je in de bijsluiter kijkt zul de deze bijwerkingen dan ook niet vinden.
Toevallig heb ik de apotheker waar ik veel mee werk deze zelfde combinatie eens laten nazoeken, omdat een patiënt van mij deze combinatie gebruikte. Zijn conclusie was toen, dat het geen probleem was.

Daarom denk ik, dat het allemaal geen probleem zal zijn. Uiteraard kan ik niet verder gaan dan dit algemene praatje. Als je hieromtrend advies zou willen, dat echt op jou toegesneden is, dan moet je echt overleggen met je eigen huisarts.

Overigens kan je ook het hele probleem omzeilen. Van paracetamol staat wel vast, dat het pijnstillend werkt, in ongeveer dezelfde mate als diclofenac pilletjes en het is compleet veilig in combinatie met fluoxetine.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je op zeker wil gaan met je spier pijn,dan neem je toch iets van Vogel?
Homeopathie kan bijna nooit geen kwaad .
Als je dat koopt in de apotheek, kan je het allicht ook even vragen.