Wat is het verschil tussen nicotine en Selectieve serotonine-heropnameremmers?

Beste mensen,

ik vroeg mij af of er verschillen zijn tussen nicotine (sigaretten) en Selectieve serotonine-heropnameremmers? (afkorting SSRI / antidepressiva)

Ik gebruik zelf al een tijdje SSRI's voor mijn paniek- en hyperventilatie klachten en ook omdat ik me wat depressief voel, maar als ik de mensen om me heen zie roken dan merk ik dat zij meestal roken omdat ze gestresseerd en depri zijn en dat ze zich rustiger voelen tijdens of na het roken. Ik vroeg mij daarom af of er verschillen zijn tussen Nicotine en SSRI's? Buiten het feit dat roken op termijn schadelijk is voor het lichaam, voor antidepressiva weet ik dat niet...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er is een groot aantal verschillen tussen nicotine en ssri. Enkele belangrijke verschillen:

1) SSRI zorgt voor een blokkering van heropname van serotonine (een neurotransmitter) in de neuronen wat zorgt voor een verhoging van serotonine in de synapsspleet. Dit middel remt ook de heropname van noradrenaline en dopamine, echter in veel geringere mate dan die van serotonine. Vandaar het “selectieve” in de naam van deze groep middelen.

Nicotine wordt er soms van verdacht dat het dopamine verhogend werkt. Want roken belemmerd de aanmaak van het enzym monoamine oxidase (MAO), dat verantwoordelijk is voor de afbraak van neurotransmitters zoals dopamine. Men denkt momenteel echter dat andere stoffen in sigarettenrook hier verantwoordelijk voor zijn dan nicotine. In elk geval heeft een hoog niveau van dopamine ook plezierige gevoelens tot gevolg.

2) Een bijwerking van SSRI kan zijn dat het leidt tot gewichtstoename.

Nicotine echter blokkeert het vrijkomen van het hormoon insuline. Hierdoor wordt glucose minder snel opgenomen omdat insuline immers zorgt voor de opname van glucose in de cellen. Omdat de hersenen hierop volgend 'zien' dat er nog voldoende glucose aanwezig is in het bloed, treedt er ook minder snel eetlust op. Om deze reden zijn er soms mensen die graag gaan roken om gemakkelijker slank te kunnen blijven.

3) Nicotine kan een roker zowel opwekken als ontspannen, afhankelijk van de dosis. Dit tweezijdig effect is ook bekend van andere stoffen, het komt bijvoorbeeld ook voor bij alcohol. Het eerste drankje werkt ontremmend en stimulerend, maar wie meer drinkt wordt door alcohol verdoofd. Bij een eerste gebruik van nicotine wordt snel adrenaline geproduceerd door het lichaam. Een aantal effecten van nicotine wordt dan in feite veroorzaakt door de adrenaline.

Bij een SSRI wordt niet de productie van adrenaline maar van het daarop gelijkende noradrenaline bevorderd

4) En zoals waarschijnlijk bekend is SSRI een chemisch product gemaakt door de mens. Terwijl nicotine een in de natuur veel voorkomend product in planten is; een natuurproduct behorende tot de Alkaloïden. Deze worden tot de secundaire plantenstoffen gerekend. Voor de plant hebben alkaloïden vermoedelijk een vraatwerende functie.

5) Nicotine verhoogt ook de hartslag, vernauwt de bloedvaten, waardoor de bloeddruk omhoog gaat en er trombose kan ontstaan.

Bijwerkingen SSRI: Maag-darmklachten, Hoofdpijn, Anorexie, Onrust, Slapeloosheid, Bloeduitstortingen en bloedingen.
Seksuele stoornissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De naam nicotine is afgeleid van de Latijnse naam van de tabaksplant. Deze plant is genoemd naar Jean Nicot. Nicotine werd voor het eerst geïsoleerd door twee Duitse chemici, Posselt en Reiman in 1828
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien: Veel geneesmiddelen (SSRI) zijn geen neurotoxinen (zoals nicotine) in engere zin, maar ze hebben vaak wel neurotoxische eigenschappen waardoor ze de hersenen en andere organen bij een te zware of langdurige belasting ernstig kunnen beschadigen. Sommige geneesmiddelen zoals opioïden en barbituraten kunnen bij een overdosis acuut dodelijk zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nadere info werking nicotine bij Ad 1): De effecten van nicotine (zich rustig, prettig en ontspannen voelen) worden veroorzaakt doordat het de werking van acetylcholine in de hersenen nadoet. Hierdoor wordt het normale functioneren van de hersenen verstoord.Acetylcholine is de neurotransmitter die werkzaam is tussen neuronen en spieren. Het wordt gemaakt in het ruggenmerg en de hersenstam en het laat je spieren bewegen. Acetylcholine zorgt er ook voor dat andere neuronen in de hersenen, zoals het dopamine neuron, hun neurotransmitters afgeven. Nicotine heeft hier invloed op. Het geeft aan de acetylcholine receptoren op dopamine neuronen de opdracht om dopamine af te geven in het beloningscentrum. Hierdoor voelt men zich prettig. Men wilt deze prettige gevoelens telkens opnieuw ervaren. Hierdoor kan men snel verslaafd worden aan nicotine.

Andere antwoorden (1)

De beste verklaring voor de rust die rokers van roken ervaren is het tegengaan van onthoudingsverschijnselen. Roken is te vergelijken met het aantrekken van te nauwe schoenen omdat het zo lekker is om ze na verloop van tijd weer uit te trekken.

Een SSRI is een stof die ervoor zorgt dat serotonine in mindere mate heropgenomen wordt en dus langer een stemmingsverbeterend effect kan veroorzaken. Althans in theorie, want in de praktijk is het in veel gevallen de vraag of die SSRI's wel echt werken. Natuurlijk zijn er buiten medicijnen ook andere stoffen die de stemming gunstig kunnen beïnvloeden, zoals alcohol, chocolade, drugs en, inderdaad, tabaksrook maar ook hardlopen of 'living on the edge' gedrag en zelfs hongeren.

Bij al die stofjes of activiteiten kun je je afvragen hoe het met de gezondheidsbalans zit. Van tabaksrook is de schadelijkheid inmiddels wel duidelijk maar suïcidaliteit als bijwerking van psychofarmaca is bepaald ook geen kleinigheid. Daarom vind ik dat middelen als antidepressiva alleen maar door specialisten zouden moeten worden voorgeschreven en gecombineerd met een intensieve begeleiding.