Waarom zijn er zoveel bouwhelmen (ook wel 'hard hat') niet voorzien van een bandje om de kin?

Ik heb ze zelf wel gedragen, het blijft mijns inziens een raar ontwerp zonder bandje. Ze bestaan overigens wel met zo'n bandje, maar naar mijn idee worden die niet zo heel veel gebruikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat die helmen mét bandje toch even snel worden opgezet en de bouwvakkers (of wie ze dan ook dragen) dat bandje niet zo snel vastzetten. Dit vooral uit gemakszucht, zie je ook vaak bij scooterhelmen. nou is zo'n bandje bij een bouwhelm minder belangrijk dan bij een scooterhelm dus kunnen ze het net zo goed weglaten als toch bijna niemand dat ding vastzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je kunt ook veel beter een pet opzetten dan een helm een pet is veel sterker want als je ze allebei van 10 hoog naar beneden laat vallen is de helm stuk en de pet niet
maar even over het bandje veel mensen vinden het niet fijn zo n stiek/touw onde de kin door
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de helm in principe bescherming moet bieden aan voorwerpen die onverwachts van boven komen, en dat heeft het bandje weinig nut! Het is geen valhelm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een bouwhelm is er voornamelijk voor om vallende dingen op te vangen en de energie die daar bij vrijkomt af te leiden en niet om een val op te vangen daarom heeft een kinband minder functie en word het weggelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zitten er wel standaard kinbanden aan.
Tevens ook een binnen helm van banden.
Die binnen helm is te verstellen en zit dan vrij vast op je hoofd.
Of dit een vorm van schijn veiligheid geeft weet ik niet, of dat het geen veilheid eis is.
Het niet nakomen van veiligheid regels kan enorme consequenties hebben .!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een veiligheidshelm is bedoeld om je te beschermen vallende kleine voorwerpen of om je hoofd te beschermen als je ergens tegen aan stoot.

Het comfort om deze helmen te dragen is van groot belang: er zijn genoeg werklieden die deze helmen 8 uur per dag op moeten hebben. Een kinbandje draagt niets bij aan de veiligheid, maar neemt wel een heleboel comfort weg omdat het niet prettig zit.

Er zijn overigens wel omstandigheden denkbaar dat een helm met kinband beter is: dat is als je continu laag moet werken (bijvoorbeeld in een kelder of zo) en als je kruipt dan valt je helm anders de hele tijd voorover van je hoofd af.
14 jaar geleden
Omdat de binnenhelm verstelbaar is en op die manier strak op je hoofd gezet kan worden.
De band onder je kin wordt veelal als hinderlijk bij het dragen ervaren en daardoor vaak ook niet gebruikt door de drager.
De verstelbare binnenhelmen zijn daarom een goed alternatief; deze blijft goed zitten ondanks ontbreken van de kinband.