Wat zijn heteroanamnese en tractusanamnese?

Deze termen kwam ik tegen in een medisch verhaal, en ik vroeg me af wat ze precies betekenen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij een heteroanamnese worden die vragen gesteld om een algemeen beeld van de klacht te krijgen die de persoon heeft. Ook sociale factoren en welzijn/gezondheid. Dit gaat vaak ook over de familie en de geschiedenis van de klacht. Hoelang bestaat de klacht al? In gesprek probeer je op die manier een volledig beeld te krijgen van iemands gezondheid. De vragen moeten wel relevantie hebben met de vraag natuurlijk. De anamnese is van professie tot professie verschillend. Zo stelt een maatschappelijk werker andere vragen dan een dermatoloog. Bij de tractusanamnese wordt alleen gefocust op dat deel van het lichaam waarop de eerste verdenking valt. Bijvoorbeeld bij obstipatie ligt de focus op het maagdarmkanaal (=tractus digestivus). In eerste instantie wordt dmv. vragen een beeld verkregen van dat onderdeel van de stofwisseling.

Antwoorden (1)

Anamnese is een manier om informatie over de voorgeschiedenis van een ziekte te achterhalen, door middel van het omschrijven van klachten of deze te omschrijven.

Officiële definitie : 'Het verkrijgen van informatie over de voorgeschiedenis van een zieke, verkregen door spontane mededeling van de patiënt (of diens omgeving) en door beantwoording van gerichte vragen van de onderzoeker; omvat gegevens omtrent de onderhavige aandoening, vroeger doorgemaakte ziekten, levensloop, familie en milieu (sociale omstandigheden) '

Dit wordt vaak ook gebruikt om familieleden een ziekte te laten omschrijven als het slachtoffer niet (meer) in staat is om dit zelf te doen en zo tot een conclusie te komen om welke ziekte het gaat.

Bij de tractusanamnese wordt systematisch iedere tractus uitgevraagd om een algemeen beeld van iemand gezondheidsstaat te krijgen.
Hierbij kan relevante informatie boven tafel komen over de klacht.