Hoeveel dagen moet er zitten tussen het injecteren voor b 12 tekort?

Ik heb vandaag, nav een bloedonderzoek, te horen gekregen dat ik tekort (veel te kort!) heb aan b 12. De huisarts heeft besloten om 2 keer per week, 5 weken lang te injecteren en het daarna maandelijks te doen.
De afspraak hiervoor maakte ik met de doktersasistente, welke aangaf dat wekelijks op de maandag en donderdag goed zou zijn. Zij gaf aan dat er een paar dagen tussen moeten zitten. Nu werk ik op de maandag, waardoor ik de dinsdag en de donderdag voorstelde. Vrijdag is geen optie, want dan prikken ze niet. Zij ging akkoord maar zette de nadruk wel op de aantal dagen ertussen.

Het zit me niet lekker. Wat is jullie ervaring met de dagen tussen de injecties in? Is een dag ertussen verdeeld over een week onvoldoende?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Dat maakt niets uit
Toen ik ermee begon moest ik 4weken om de 2 dagen
Daarna om de drie dagen en nu om de zes weken
Het is nu twee jaar later
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je al eens gekeken op de site van de stichting B12tekort ?
Uit eigen ervaring weet ik dat je het vooral ZELF moet aangeven wanneer je een injectie nodig hebt.
Laat je niet wijs maken door je huisarts/assistente van huisarts dat één keer per week genoeg is.
Welke klachten heb je ? Heb je bijvoorbeeld (al) neurologische klachten, dan MOETEN ze je minimaal een keer per week(!) twee jaar lang een injectie geven. (en sowieso meteen één keer per twee maanden na in vijf weken 10 injecties slaat ook nergens op!)
Jij voelt altijd nog het beste aan hoe je je voelt, dat kan een arts niet voor jou bepalen.
Handigste is als je zelf gaat leren prikken, dat is totaal niet moeilijk, dan heb je het namelijk helemaal zelf in de hand, dan kun je écht prikken op geleide van jouw gevoel!

Voorbeeld: stel je neemt de eerste injectie op maandag.
Je voelt je direct (een half uur na injectie) een stuk beter.
... maar donderdag voel je je al weer een stuk minder goed ... dan had je woensdag alweer een injectie moeten hebben.
de meeste (huis)artsen hebben geen kaas gegeten van B12tekort. Alleen al het feit dat ze zelf de bijsluiter niet eens lezen ... :S
want daarin staat het al dat je NOOIT mag stoppen als niet de oorzaak is weggenomen. En dat je bij neuroklachten minimaal één keer per week twee jaar lang een injectie moet krijgen.

In ieder geval wens ik je veel sterkte,

liefs van een lotgenote ;)

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry ... ik lees nu dat je zegt dat je huisarts één keer per maand wil geven na die vijf weken ... óók dat is NIET goed!
JIJ voelt het beste hoe je je voelt en niet jouw huisarts.
Laat je niets door hem/haar wijsmaken wat dat betreft.
Een overdosis B12 kán niet ... dus daarover hoef je niet in te zitten.
Een tekort kan véél kwaad ... een 'overdosis' (boven de waarde die normaal als max. wordt gezien) totaal niet.
Alles wat je teveel prikt wordt weer uitgeplast. B12 is niet toxisch.
Op het moment dat jij injecties krijgt met B12, zegt de waarde totaal niets meer ...
Je behoord juist een 'overdosis te hebben als je een functioneel tekort hebt. ;)