Hoe creëer ik een eigen identiteit?

Laat ik mijn vraag uitleggen.

Meestal, als ik iemand respecteer/ tegen diegene op kijk, of vaak met diegene om ga, probeer ik op diegene te lijken.

Ik neem dan bijvoorbeeld de manier van praten over.
Ook de in mijn ogen positieve eigenschappen neem ik grotendeels over.
Of, de eigenschappen die ik zelf zou willen bezitten.

Natuurlijk, bepaalde eigenschappen overnemen is niet erg, maar ik neem ze dan precies zo over.

Ik doel dan bijv. op iemand die ik ken.
Ik ben zelf iemand die moeite heeft om dingen te zeggen van een ander, wat ik niet leuk vind, wat diegene doet.

Die persoon doet dat wel, maar op een soms kattige manier.
En omdat ik dat dus ook wil, ga ik net zoals die persoon reageren, terwijl ik helemaal niet zo'n type ben.

Tot voor kort, is iemand anders een obsessie voor mij geweest.
Ik ging me net zoals diegene kleden, precies zo praten, precies dezelfde muziek luisteren.
Alles wat diegene leuk vond, ging ik ook leuk vinden.

Kortom, hoe creeër ik mijn eigen identiteit en hou ik het vast?

(Toevoeging: Ik ga volgende week naar een psycholoog om dit te bepraten en een plan te bedenken)
(Sorry voor de lange uitleg)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een eigen identiteit creëer je niet: die heb je allang!
Het punt is, denk ik, dat jij je daarvan niet bewust bent en probeert een ander te zijn danwel een ander te kopiëren.

Kennelijk ben je niet blij met bepaald gedrag van jezelf, bijvoorbeeld": "Ik ben zelf iemand die moeite heeft om dingen te zeggen van een ander, wat ik niet leuk vind, wat diegene doet." Er is niks tegen kijken hoe een ander iets doet en daarvan leren. Om jezelf een bepaalde techniek van iemand anders op jouw manier eigen maken. De kunst is dan wel, om jezelf daarin te blijven.
Het gaat om leren van een bepaald GEDRAG van een ander, niet om diens gehele persoon.
Wat ik lees, probeer je die ander te worden. Dat gaat je nooit lukken en gelukkig maar, want jij bent uniek op deze wereld, net als die ander.
Hartstikke goed, dat je hier deskundige hulp bij gaat krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jij bent typisch iemand die een 'verzamelaar' is. Jij bent bezig met het verzamelen van informatie waaruit jij dan stukjes en beetjes kunt halen, en daarmee een nieuwe eenheid creeren welke dan jou identiteit zal zijn.
Daar is niets mis mee! (ik ben ook een verzamelaar)

Daarnaast zijn er ook mensen die creatief zijn, en uit het niets iets kunnen maken.
Van deze twee eenheiden is er geen betere of slechtere. Er is alleen.

Jij bent dus een verzamelaar. En je kijkt naar anderen om zoveel mogelijk te verzamelen. Met bekende zaken, neem jij dus een beetje over, maar uiteindelijk ontstaat er ook iets nieuws.
Net zoals een boek die je schrijft, maar gebruik makend van de bestaande letters en woorden.

Iedereen kijkt als kind zijnde naar anderen om te weten hoe iets moet,wat nu leuk is, en wat fijn kan zijn.
Daar is niets mis mee.

Iedereen is op zoek naar zijn eigen identiteit. Ook diegenen waar jij het dan momenteel even van aan het verzamelen bent