Is het wandelen op een loopband even gezond voor de rug(spieren) als wandelen op de straat of bos?

Ik ben van plan om een loopband aan te schaffen maar vroeg mij af of het minder gezond(er) is voornamelijk voor wat de rug(spieren) betreft dan wandelen op de straat of bos?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor je rug, dat weet ik niet. Maar mijn fysiotherapeut heeft mij sterk afgeraden op een loopband te lopen, i.v.m. Mijn knieeën. Gewoon lopen, en hardlopen, mag ik wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lopen en hardlopen is juist heel slecht voor de rug!
Ritsuka
10 jaar geleden
Loopband is telkens zelfde ondergron en recht. Buiten is meer variatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Haivon: eigenaardige uitspraak van je ft.: juist wanneer je last van enkels / knieën / rug hebt is een loopband ('tapis roulant') een uitstekende start om het lopen weer op te pakken na een blessures. Juist omdat de ondergrond vlak is, zonder onverwachte hobbels en kuilen waardoor het lichaam zich volledig op 'het lopen' kan richten, zonder 'zich druk te hoeven maken' over die onverwachte zaken.
Maar ik vermoed dat je ft een (andere) reden had om het lopen je op de band af te raden?
Eenmaal weer een beetje 'op de been' is het zinvol naar buiten te gaan: inderdaad vraagt en vergt in de vrije wereld lopen veel meer van het lichaam. Let wel op: loopband kost relatief veel minder energie, EN je kunt stoppen wanneer je wilt. Buiten moet de afstand aanvankelijk fors worden beperkt - en je kun niet afstappen wanneer het niet meer lukt... @Mambalgin... Ik ben héél erg benieuwd waaróm je dit zegt? Zelfs bij een acute hernia kan voorzichtig een stevige wandeling veel goed doen: een soort minimassage in de tussenwervelschijven (die immers oorzaak van de hernia zijn) waardoor veel herstelprocessen in werking worden gezet. Veel mensen neigen heel sterk om bij een beetje pijn (VAS schaal - pijn schaal van 0 - 10) meteen inactief te worden, 'geblesseerd' te zijn en helemaal niets meer te bewegen. De woorden van arts of fysiotherapeut "absolute rust" worden erg vaak verkeerd geïnterpreteerd (lijkt het) als: vanaf nu mag ik nóóit meer bewegen! Uit veelvuldig onderzoek blijkt een dergelijke inactieve houding funest voor enig herstel! Alleen in het acute stadium rust is zinvol. Daarna heel rustig beginnen met bewegen, en, naar mogelijkheden, opbouwen en intensiveren. Mensen zijn geboren om te bewegen. Bewegen, lopen, wandelen, het blijkt telkenmale weer, is een uiterst belangrijk facet in de menselijke gezondheid. Het werkt ZELFS om Alzheimer patiënten minder snel te laten dementeren!
(Nee, niet béter te laten worden, wèl om langer beter te zijn!)

Antwoorden (4)

Misschien is het net zo gezond in beweging, maar bij lopen in bos of op het strand adem je gezonde lucht in en dat doe je niet op je zoldertje.
Ivana
10 jaar geleden
Het is minder gezond.

Het lopen in een beschermde omgeving geeft niet meer weerstand terwijl wanneer je dat doet in weer en wind je een weerstand opbouwt.

Daarnaast is de lucht buiten vaak zuiverder dan de lucht in een kamertje waar je hevig aan het zweten bent.

Toegevoegd na 19 minuten:
Overigens is het lopen buiten op ongelijk terrein beter voor de rugspieren, ze moeten dan meer werk verrichten dan op een vlakke loopband.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door te wandelen ga je toch niet hevig zweten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt aan de temperatuur in die kamer.
Ik zie dat iedereen het over frisse lucht heeft, maar dat is natuurlijk je vraag niet. We zouden dan ook wel kunnen zeggen: de kans dat je over een boomwortel struikelt is op een loopband veel kleiner. Maar eigenlijk komt mijn antwoord daar wel op neer...

Je hebt het over je rugspieren. Ik denk dat het goed is om op een loopband te beginnen. Die is stabiel en vlak, en daarop kun je een goed begin maken met het opbouwen van je conditie en het versterken van je spieren.
Maar anderzijds is een loopband wel statisch. Dat wil zeggen dat je je rug relatief weinig gebruikt, omdat je geen bochten om hoeft, en niet of nauwelijks hoeft te corrigeren voor oneffenheden in de ondergrond, waar je juist je rugspieren voor nodig hebt. Dus als je voelt dat je rug sterker wordt, zou ik zeker ook buiten gaan lopen, en dat steeds meer uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee.

Op een loopband kun jij jezelf makkelijker blesseren dan bij wandelen op straat.
Het is verleidelijk om de loopbandoefening net iets zwaarder in te stellen dan je daadwerkelijk aankunt, en blessures liggen dan op de loer.

Het meest gezonde en natuurlijke is overigens het lopen op blote voeten op natuurlijke ondergrond, als strand of bos.
Aangezien de meeste mensen in Nederland dit niet meer gewend zijn, geef ik hier het advies om dit langzaam op te bouwen.

Wat Nederlanders over het algemeen doen, is lopen op onnatuurlijk verharde ondergrond, en dan ook nog eens op schoenen die de stappen absorberen.
Heeft als je logisch nadenkt totaal niets natuurlijks meer.

Laat gewoon je blote voeten contact maken met de frequentie van moeder aarde, en wandel je gezond. Maar bouw het langzaam op. Begin met korte wandelingen. Een half uur om mee te beginnen is meer dan genoeg.