wat kan je doen tegen chronische stress?

mijn spieren blijven verhard ondanks fysio. blijkbaar blijf ik in een alert stand. mijn zenuwen extreem overbelast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe kan je chronische stress vermijden?
De dingen loslaten en stressbestendig worden
Om chronische stress te vermijden komt het erop aan om een soort weerstand te ontwikkelen tegen mogelijke problemen of tegenslagen. Belangrijk hierbij is om een aantal vaardigheden aan te leren om stressbestendig te worden. Een van die vaardigheden bestaat erin om afstand te kunnen nemen en de dingen los te laten. Als je afstand neemt van je situatie, krijg je een beter zicht op je problemen. Wat je hierbij kan helpen, is het controleren van je ademhaling. Als je rustiger kan ademen, kan je ook rustiger denken.
Je eigen leven beheersen
Een andere mogelijkheid om stressbestendig te worden is je te concentreren op een bepaald doel dat beheersbaar blijft. Je moet als het ware de indruk krijgen dat je je eigen leven en situatie kan beheersen. Op die manier kan je je richten op een doel dat je probeert te bereiken. Als bepaalde doelstellingen niet meer bereikbaar lijken, kan je nog altijd je houding aanpassen. Want het belangrijkste om stress te vermijden, is dat je je gedrag en levenswijze aanpast aan wat voor jou haalbaar is.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit werkt niet als het als het cortisol al perminent verhoogd is... Dan kan je doen wat je wilt, maar niets zal werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

wat je zou kunnen proberen, wat mij ook erg goed heeft geholpen, is Tai Chi / Chi Qong doen. Als je elke dag oefent, ontspannen je spieren zich op den duur gemakkelijker, ook omdat je er bewust op let dat je de bewegingen ontspannen doet en je ademhaling goed vanuit de buik komt.
Het kan even duren voor het echt in je lichaam geïntegreerd is, maar op de langere termijn heeft het zeker effect op je stressgevoeligheid en gespannenheid.

Heel veel succes! Als je nog vragen hebt hoor ik het graag