Hoe kun je jezelf uit een depressie helpen?

Ik loop al sinds mijn 16de rond met een depressie (ben nu 18) en wil er nu echt eens vanaf. Slik nu al enkele maanden medicatie die ik van de huisarts kreeg, maar deze helpen me niet goed genoeg.

Hoe zou ik mezelf kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek passende hulp. Iets wat voor jou werkt. Medicatie werkt niet ...
Het vermoffeld het probleem.
Ik heb veel baat gehad bij haptonomie. Wellicht iets voor jou. Surf rond. Kijk, onderzoek. Praat met mensen die met een bepaalde therapie ervaring hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medicatie kan wel degelijk helpen, niet voor iedereen, maar je kan niet stellen dat het niet helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mij helpt medicatie ook niet!Ik moet mezelf erg motiveren,om niet de hele dag te slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen medicatie helpt ook niet, het is niet zo dat als je antidepressiva slikt dat je depressie verdwijnt, zoals hoofdpijn bij een aspirientje.
Medicatie is een onderdeel van de behandeling.
Ik slik al 13 jaar antidepressiva en ben ondanks dat weer in een depressie beland. Ik weet wel hoe het komt, waar mijn valkuilen liggen, maar was niet in staat zelf op tijd in te grijpen.
Maar zonder de antidepressiva was ik jaren terug alweer in een depressie terecht gekomen.
Morgen word ik opgenomen voor therapie, de komende 10-12 weken ga ik keihard werken om weer beter te worden.
Maar de antidepressiva blijf ik slikken, ik ben geen zombie en heb gevoelens en ik kan het leven aan.
Iedereen kan zeggen dat het troep is, dat het zwak is om te blijven gebruiken, voor mij werkt het. Ik kamp al 30 jaar met depressies, net als de medicatie voor mijn schildklier mij laten functioneren doen de antidepressiva dat.
Pffff moest ik even kwijt, na al die makkelijk geplaatste reacties over het gebruik van antidepressiva.

Het beste antwoord

je zou met de huisarts in overleg kunnen gaan om je medicatie te veranderen. zo werkt bij sommige mensen een anti-psychotica beter dan een antidepressiva.
laat ook andere bloedtesten doen want sommige mensen krijgen depressieve klachten vanwege een hormoon inbalans, schildklierproblemen of andere problemen in het lichaam.

verder hoe moeilijk ook zou je moeten proberen dingen te gaan doen, ookal heb je hier geen zin in. ga naar een feest , praat met vrienden, ga naar de bioscoop, gewoonweg kom van de bank af en ga wat doen. ik weet dat het erg moeilijk is maar je zult zien dat het steeds makkelijker en fijner word.

ook kun je een leuke hobby zoeken en hier tijd aan besteden.
het gaat erom dat je uit je vicieuze gedachten cirkel komt. en dat betekend dus grofweg jezelf een schop onder je kont geven en dingen gaan doen, hoe moeilijk ook.

ook zou je kunnen kijken of er ergens in de buurt een VERS training gegeven word , dit staat voor vaardigheid emotie regulatie stoornis. hier kun je in de toekomst veel aan hebben omdat het je veel inzicht geeft in ; waarom heb ik een depressie, wat brengt mij in een depressieve staat (voorsympromen)en wat kan ik en mijn omgeving hier aan doen om het te voorkomen.

heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor sommige mensen is het hard nodig om deze volgens jou "rommel" wel te nemen. om dit als hulpmiddel te gebruiken er rust mee te vinden in je hoofd en daarmee de bron te gaan oplossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Leporinum, de bron van een depressie ligt in het brein. Door een teveel aan de ene neurotransmitter en een tekort aan een andere neurotransmitter komt een depressie tot stand. Het is dus een ziekte in het brein. Dit is wel degelijk op te lossen met medicatie en die medicatie hoeft niet per definitie troep te zijn. Jouw advies om te stoppen met 'die rommel' is nog een slechter idee, dan om er mee door te gaan. Het is heel lastig tot misschien wel onmogelijk om te herstellen van een depressie zonder medicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien moet je even beter lezen en dan zie je dat ik dus zeg, dat je de bron van depressie gaat zoeken en dus ook oplossen onder begeleiding van medicatie.
iemand in een depressie heeft de rust niet in het hoofd om zomaar zonder hulp even naar de oorzaak en oplossing te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lets agree to disagree.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pfff ja aan alles zit dan wel een slechte kant, natuurlijk zit er in pillen wel rotzooi, maar mensen kunnen er wel veel baat bij hebben en leven een stuk gelukkiger (sommige mensen leven al jaren ongelukkig doordat ze geen medicatie gebruikten/verkregen). Iemand die schizofreen is mag dan volgens jou ook geen medicatie gebruiken? Onder langdurige DRUK staan kan dit namelijk opleveren, en dan is het belangrijk dat je voor die tijd medicatie gebruikt, want iemand die schizofreen is, heeft een hersenbeschadiging opgelopen, doe mij dan maar medicatie hoor als het daardoor voorkomen kan worden. Daarnaast begin je over E nummers, ik ben het er helemaal mee eens hoor, zo min mogelijk'(ben zelf voor sommige allergisch) maar er zijn ook gewoon natuurlijke. Goed we worden het toch niet eens...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en waarschijnlijk heb je er ook goed voor betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat jij met planten geholpen bent, maakt het gebruik van medicatie toch niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Leporinum: betreffende kankerbestrijding en rauwkost dieet, uit de buurt van elektromagnetische spullen blijven en E-nummers vermijden: daar is veel onderzoek naar gedaan. Prima om gezond of zo gezond mogeijk te leven natuurlijk, maar ik ken niemand die op deze manier is genezen van kanker, ook niet in onderzoeken, die ik heb gelezen. Wat heet: ik ken iemand, die terminaal was (ook medisch gezien was er dus niets meer te doen) en jouw advies gedaan heeft, zonder resultaat. Het alternatieve circuit is niet zaligmakend. En ook op medisch gebied worden er fouten gemaakt. Bovendien is veel nog in onderzoek. Om iemand te adviseren te stoppen met medicatie vind ik ten alle tijden onjuist, omdat dit niet door jou of mij gedaan MAG worden.
Het staat je vrij om zelf teleurgesteld te zijn en geen gebruik te maken van de wetenschap op dit gebied. Het is een vrij land.
Zelfs als jij arts/psycholoog/psychiater bent vind ik, dat je op deze plek, zonder vraagsteller als cliënt te hebben, hier iets over mag adviseren. En IS vraagsteller je cliënt, dan heb je medisch geheimhoudingsplicht.

Andere antwoorden (6)

Ik zou je laten verwijzen naar het GGZ aangezien zij meer kennis hebben van (de vele) medicatie die voor depressies zijn. De huisarts heeft hier eigenlijk net wat te weinig kennis voor, daarnaast is het soms gewoon zo dat je meerdere soorten medicatie moet proberen voordat dit goed aanslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is voor sommige mensen echt een uitkomst, waarom schrijft een huisarts/ psycholoog je dit anders voor. Natuurlijk moet je daarnaast een therapie en andere dingen gaan ondernemen om het probleem aan te pakken. Daarnaast lost het voor sommige mensen veel op, tijdelijk wat minder angst, stemmingswisselingen en je voelt je gewoon minder depressief.
Ik heb ook niet gezegd dat je voor het leven aan de medicijnen zit, maar heb jij een oplossing voor mensen met een ernstige depressie die er zelf soms onmogelijk uitkomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, dat je vertrouwen weg is Leporinum!
Betreffende je opmerking over de maagverkleining en de ijskast: die vind ik behoorlijk kortzichtig en ook niet ter zake doend bij deze vraag.
aller eerst zou ik willen zeggen dat ik weet wat je door maakt ben een soort van ervaringsdeskundige

ik snap niet dat de huisarts je niet doorverwijst voor psychologische hulp
daar krijg je dan allerlij handvaten aangereikt waar jij je leven weer mee in de hand krijgt

als je verder geen hulp wilt dan is he took goed om een schema te hebben met activiteiten want mensen met een depressie willen vaak helemaal niets omdat je zo moe bent en werkelijk nergens zin in hebt

naar buiten toe gaan in de frisse lucht en stevig wandelen is al heel goed
in het begin moet jij je mischien erdoor heen slepen maar je zult merken dat er op den duur verandering in komt , je zal je echt beter gaan voelen
ook moet je niet afsluiten van mensen want dat is ook vaak wat er gebeurd, bouw het langzaam op om vrienden te ontmoeten en wat met ze af te spreken , iets rustigs of wat bij jou past
en als de pillen voor jouw gevoel niet helpen dan moet je misschien eens terug naar je arts en het met hem bespreken

veel succes hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is heel naar maar wel heel herkenbaar. Om te beginnen zou ik stoppen met het slikken van die rommel. Ze zijn bedoeld om de symptomen te bestrijden maar lossen niets op. Jouw depressie word ergens door veroorzaakt en juist de bron van de depressie moet je bestrijden, niet de symptomen onderdrukken met pillen. Ik kan je niet met een kort verhaaltje op een website vertellen hoe je dit op kan lossen om dat iedere depressie een andere oorzaak heeft en dus ook een andere behandelmethode nodig heeft. Ik heb zelf ook depressies gehad en ik kan je in ieder geval in contact brengen met mensen die de beste zijn in hun vak. Kijk eens op www.ivar-sjamanisme.nl of www.ericaegelie.nl Dit zijn mensen die mij verder hebben gebracht.

Ik wens je heel veel sterkte en geluk toe en ik hoop dat je hier snel uit komt!

Liefs, Roy

Toegevoegd na 2 dagen:
Laat ik het anders brengen:

Geloof niet zomaar alles wat je leest, dus ook mijn verhaal niet. Het is heel gemakkelijk om het advies een arts of psycholoog blind te volgen omdat ze een 'titel' hebben en dus in jouw ogen er alles van weten. Ze weten veel over de werking van lichaam en geest maar niets over de ziel of energetische onbalans. De medische wereld spreekt hier niet over omdat alleen al het bestaan van deze zaken niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden. Maar als er iets mis is met deze zaken dan zou het maar zo kunnen zijn dat de oorzaak nooit word gevonden. (en dat komt maar vaak genoeg voor) Het belangrijkste is dat je zelf op onderzoek gaat en de waarheid zoekt die bij jou past, want die is voor iedereen anders. Dus geloof geloof geen van de antwoorden die je hier leest! Schep je eigen werkelijkheid! Dat moeten we immers allemaal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 Jaar rondlopen en nu met medicatie zijn genoeg lijkt me om het zelf te hebben geprobeerd!
Ik raad je aan contact met je huisarts op te nemen en een doorverwijzing te vragen naar een psycholoog.
Na 2 jaar heb je gewoon deskundige en persoonlijke hulp nodig om voor jezelf de juiste stappen te kunnen gaan zetten op het pad naar herstel.
Met andere woorden: help jezelf door deskundige hulp te aanvaarden, zodat je leert het straks zelf te kunnen!
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een vreemde reactie, heb op jouw antwoord al gereageerd, ik heb ook verstand, we delen alleen de mening over medicatie niet.
Ben helaas ook ervaring deskundig op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leporinum je kunt je punt eeuwig blijven volhouden, maar als we het er niet mee eens zijn dan is dat heel jammer voor je, maar je kunt je er gewoon bij neerleggen. uiteindelijk is wat wij vinden niet belangrijk. de vraagsteller beslist zelf.
en ons hoef je niet te overtuigen.
dus nogmaals lets agree to disagree en klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Leporinum: ik heb de andere reacties nog niet gelezen, maar wat mijn bronzen medaille te maken heeft met het hebben van verstand is mij niet geheel duidelijk.... Ik vind, dat medicatie algemeen gezien wel een goed idee kan zijn: als hulpmiddel en als het even kan voor beperkte duur. Maar dat ligt totaal aan de situatie en de persoon. Daar zal je mij geen algemeen geldend advies voor "horen" geven.
Mede gezien het feit, dat ik geen arts/psycholoog/psychiater ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
En ook de andere plusser natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is het goede antwoord. De behandeling van een (hardnekkige) depressie behoort door specialisten gedaan te worden.
@Leporinum: er zijn meerdere soorten depressies, variërend van een vitale depressie tot bij wijze van spreken de after lunch dip. Met je eens dat er veel te snel naar medicijnen gegrepen wordt die vaak meer kwaad dan goed doen. Daarom vind ik dat behandeling van depressie niet bij de huisarts thuishoort. Er zijn depressies die je alleen maar met fysiologische middelen kunt aanpakken, waarmee ik niet alleen maar vooral antidepressiva bedoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
allereerst zou ik je willen aanraden om bloed te laten prikken op eventuele tekorten.
Op o.a. B12 .... véél artsen missen die diagnose omdat ze zich teveel blindstaren op de symptomen en te weinig zoeken naar een échte oplossing van het probleem.
Zoals bekend, kun je met een waarde BINNEN de grenzen (referentiewaarden 150-700) weldegelijk een tekort hebben. Maar de meeste artsen kijken enkel naar de absolute waarde en daarom gaat het vaak mis.
Bij een laag-normale waarde (onder de 400) B12 vraag je dan om een actieve B12waardebepaling.
Indien is uitgesloten dat het een tekort betreft .... dan kan ik alleen aanraden wat al eerder is gezegd: ga naar een psycholoog/psychiater.
Maar daaraan wil ik toevoegen dat je zélf ook al een heleboel kan doen.
Geef jezelf een schop onder je kont. En blijf contact houden met mensen, zorg ervoor dat je jezelf NIET isoleert, want dát is nu juist wat je niet moet doen!
Vaak is een depressie een reactie van het lichaam op de omstandigheden die er in je leven zijn op dat moment of in het verleden. (waar je in het heden dan nog last van hebt)
Dat laatste kun je alleen 'oplossen' door erover te praten en bepaalde dingen achter je te laten, vergeving te schenken aan die ander bijvoorbeeld. (niet te verwarren met verzoening wat NIET hetzelfde is. vergeving is alleen een keuze om die ander 'los te laten' en daarmee jezelf te bevrijden van de last die je meedraagt)
Ik realiseer me dat het één en ander nogal kort door de bocht kán overkomen, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit écht iets is dat nodig is.
Zorg ervoor dat je niet in een slachtofferrol vervalt ... want dat brengt je alleen maar verder van huis.

Is er in het heden iets dat je niet zint ?! Ga daar dan constructief mee aan de slag om dat te veranderen ;)

ik wens je veel succes ...
mocht je meer willen weten, wellicht heb je vragen naar aanleiding van mijn antwoord?
Je kunt me altijd PBen als je dat wilt ;)

sterkte en succes :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je wat het moeilijkste is bij een depressie. Inzien dat jij diegene bent die zelf de stappen moet gaan zetten.
Gelukkig dat je deze vraag stelt, het is een beginnetje voor een eerste stap. Gefeliciteerd, vanaf nu ben jij aan de betere hand!

Maar ga nu niet denken dat je er in een weekje vanaf bent. Dit heeft tijd nodig en dit heeft heel veel stapjes nodig.
De volgende stappen zijn ook heel zwaar. De allerbelangrijkste is dat je moet VERANDEREN. op deze manier gaat het niet, en brengt je niet bij de oplossing. Dus het moet anders.

Elk van de onderstaande punten zijn veranderingen die je beetje bij beetje verder helpen:
- Ga sporten, bouw wat conditie op.
- Zorg dat je gezond gaat eten. Kook zelf, en veel groenten.
- Wordt open, ik bedoel dat je mentaal gesloten bent, dat moet zich gaan openen.
- Ga hulp zoeken. Zoek een psycholoog, mental coach, therapeut. Eventueel via de huisarts, maar dat hoeft helemaal niet.
- Investeer in jezelf. Het zal wellicht wat gaan kosten, maar dat geld ben JIJ toch dubbel en dwars waard?
- Zoek een hobby of een interesse. Er is genoeg op de wereld wat ook bij jou past.
- Bekijk je eigen verleden, welk verdriet heb je, of boosheid, welke rol hebben je ouders?

Het moet anders nu. Op dezelfde wijze door blijven gaan kan niet. Dus het moet anders. Er moet verandering komen. Dit is onvermijdelijk.

Jij wil niet meer. Dat is goed. Jij bent nu aan de betere hand en jij komt er helemaal bovenop.
Kijk over een jaar nog maar eens terug. En over 2 jaar ook, enz.
Werk aan jezelf!