Hoe kan je de dag invullen als je geen werk hebt?

Ik zit nu al twee jaar thuis zonder werk. Zit in een behoorlijke dip. Ik vind het erg moeilijk om mijn dag in te vullen.
Heeft iemand tips wat je kan doen om de dag door te komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Toen ik onvrijwillig werkeloos geworden, en uiterst gefrustreerd achter m'n laptop me een slag in de rondte solliciteerde (54, 55 jaar, en een computer-dinosaurus...),
ben ik één middag in een verzorgingstehuis gaan 'vrijwilligen', en twee ochtenden in het asiel - vooral dat laatste deed me een wereld van goed, omdat het lichamelijk werk was, en ik met een moe en voldaan gevoel thuiskwam, + dat het bekend is dat het knuffelen met dieren je heel erg goed doet, als je in een dip zit : zoveel liefde, die die eenzame dieren zo heel graag aan je willen geven, zo blij met een mens, die er even alleen voor hem/haar is....

En ik dwong mezelf, weer of geen weer, om elke dag een uur te gaan lopen, de frisse lucht in. Strand, markt, bos : ik werd daardoor ook gedwongen om me te douchen en aan te kleden, want dat schoot er, vóór m'n 'regime', wel eens bij in, omdat ik ook een burn-out had, en dus maar de hele dag in m'n ochtendjas voor Animal Planet hing...

Je hebt niet altijd zin, maar ik heb gemerkt, dat het daardoor sneller beter ging dan vóór die tijd.
Je 'bent' er weer voor de mensen om je heen, wordt begroet, er wordt tegen je gebabbeld, en je komt een beetje uit je isolement.

Heel veel sterkte, en ik hoop heel erg voor je, dat je leven er in een paar maanden héél anders uitziet!!!
Niet de moed opgeven, hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hallo
Het meest voordehand liggende antwoord is natuurlijk vrijwilligerswerk, maar ik snap dat je daar ook niet altijd zin in hebt. Hoewel, als het een vaste dag in de week is, dan heb je soort ritme, waardoor je misschien beter in staat bent de andere dagen in te vullen. Misschien werk je graag buiten, is het mogelijk om bij anderen bv tuinen te onderhouden? Hoe dan ook, veel sterkte, dit is gewoon een heel vervelende situatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt at en toe vrijwilligerswerk doen bijv. in een bejaardentehuis. Een keertje met zo'n oudje naar buiten, wandelen of een boodschap doen.
Meestal zijn bejaardentehuizen blij met zulke hulp.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n oudje? Hoe herken je die?
Probeer te zoeken naar een hobby, wat vindt je leuk om te doen. Krant lezen, wandelen, fietsen, handwerken, vrijwilligerswerk, internetten, ben je muzikaal enz. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zoveel mogelijkheden om je dagen te vullen dat je binnenkort tijd te kort zult hebben.
Denk maar aan hobby's. En neen, niet alles moet geld kosten. Lopen in het bos, wandelen aan het strand, in het park, ...
Vrijwilligerswerk. Zo geraak je misschien aan een job. Je kan er contacten leggen.
Je contactgegevens uithangen in de supermarkt. Misschien is er wel iemand op zoek om voor de kinderen te zorgen na school, of zoekt er iemand een persoon om met de hond te gaan wandelen tijdens de dag, ...
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwilligerswerk is al verschillende keren voorgesteld. Is een goed idee, maar vergeet niet dit te bespreken met je klantmanager.Soms mag je maar een beperkt aantal uren vrijwilligerswerk doen, omdat je tijd moet hebben om te solliciteren, en het vrijwilligerswerk direct moet kunnen stoppen als je echt werk hebt(alsof je dat van de een op de andere dag hebt)
anneliez
13 jaar geleden
Twee jaar zonder werk is best lang maar zorg er in de eerste plaats voor dat je wereldje niet steeds kleiner wordt. Hou op met thuis zitten wachten totdat het probleem zichzelf oplost. Ga je huis uit. Zorg dat je regelmatig andere mensen ontmoet op wat voor manier dan ook. Dat is de beste manier om tegen een gouden tip op te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwilligerswerk is al als tip gegeven. Als je dat zou lukken kom je in ieder geval weer onder de mensen en kan je mogelijk ook ontdekken dat je heel ander werk, waar je nooit aan had gedacht, toch wel leuk vindt. Misschien rol je zo ergens in.

Het is inderdaad ook je ritme weer terug krijgen. Zo onvrijwillig thuis zitten is verschrikkelijk. Je zou denken dat je kan doen wat je wilt, maar die druk dat je geen werk hebt is heel groot en dat maakt je helemaal lam in wat je doet.

Misschien kan je voor jezelf een schema maken met dagen of dagdelen dat je dan vrijwilligerswerk gaat doen, of dat je een wat grotere klus in huis gaat doen en dat uitsmeert over een paar weken, of een studie van zo'n thuisstudie organisatie, misschien dat de UWV een interessant traject heeft voor je. En een dagdeel dat je aan sport besteedt.

Als je te maken hebt met de UWV, zou je kunnen vragen of er gesprekken mogelijk zijn met iemand die je helpt te ontdekken wat je wilt, wat je sterke kanten zijn....

Misschien, maar dit heeft wel aardig wat kanttekeningen aangaande verzekeringen en de belasting, zou je van een hobby een eigen bedrijfje kunnen maken. Als je een bepaalde vaardigheid of achtergrond hebt, zou je daar jezelf in kunnen specialiseren.

Succes in ieder geval!