Is Yoga praktiseren zinvol als je niet begaan bent met de spirituele achtergrond ervan?

Yoga; naast sport en ontspanning voor vele mensen een antwoord op hun vraag, een houvast, een spiegel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Yoga is niets meer en minder dan bewustwording van lichaam en geest met als doel evenwicht. Je lichaam wordt flexibeler, je geest komt tot rust en het vraagt concentratie en zelfdiscipline. Yoga is dus voor iedereen en brengt je terug tot jezelf. Een spirituele achtergrond is dus zeker geen vereiste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat dat best waar kan zijn, het ligt aan de persoon zelf. Als je meer van 'de rust' bent over wat jij zegt met : hun vraag, een houvast, een spiegel, dan zal dat voor mensen inderdaad zo zijn. Andere mensen halen het zinvolle uit juist druk sporten of helemaal niks doen ;)
Yoga is voor iedereen die het wilt!
Je kan namelijk ook naar de kerk gaan terwijl je helemaal niet gelooft. Je gaat dan bijvoorbeeld, omdat je wil weten hoe het is, hoe het voelt.

Toegevoegd op 29-05-2009 22:44:02
Of je vindt het fijn om in de omgeving van mensen te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Je hoeft niet perse te geloven in dingen als chi ed om iets aan yoga te hebben. De oefeningen zijn allereerst altijd heel rustig en ongehaast, wat op iedereen een ontspannend effect zal hebben, zonder dat je actief mediteerd. Daarnaast is het, bij regelmatige beoefening, ook fysiek goed voor je omdat je er leniger en soepeler van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor een flexibele mind in een flexibel lichaam, dat werkt al heel goed, zonder enige achtergrond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat uitstekend. Het is fysiek en meditatief en je kunt het zo spiritueel maken als je zelf wilt. De ene yoga-trainer zal het er meer bij betrekken dan de ander, maar je mag het zweverige gewoon naast je neer leggen, is mijn eigen ervaring.

Dat je wat belangstelling aan de dag legt voor Oosterse wijsheden, gedachten en technieken is natuurlijk wel meegenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door jouw vraag ga ik nu maar eens op Yoga

Toegevoegd op 31-05-2009 07:01:29
Ik wilde altijd al op yoga Maar ik ben niet begaan met al dat "gezweef"Althans ik combineerde dat altijd met elkaar
Mt vr gr Gien