Wie is het meest betrouwbaar als het gaat om het kijken of er een tumor zit; een radioloog of een specialist die ...(zie uitleg)?

Stel er is een verdenking van een tumor in de hersenen. Er wordt een mri-scan gemaakt om te kijken of het ook het geval is.
Wie zal dan het meest betrouwbaar zijn, wie zal het het beste kunnen zien? De radioloog of de specialist (bijv. in dit voorbeeld een neuroloog)?
Ik weet dat de specialist het je zal vertellen, maar is dit ook degene die de uiteindelijke beoordeling maakt?
Kan, als de radioloog niets gezien heeft, de neuroloog nog wel iets zien?

Ik ben er benieuwd naar, ik heb geen idee hoe zoiets in elkaar zit, wie dit nou beter kan beoordelen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

De mri-scan zal beoordeelt worden door meerdere specialisten, zowel de radioloog en de neuroloog, ze zullen samen de scan beoordelen. Samen kijken wat er te zien is en overleg hebben hierover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt een samenspel tussen meerdere specialisten,die de scan/foto samen beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zo is dat je een tumor hebt, dan kan elke wetenschapper die jij noemt het goed beoordelen, moeilijker wordt het als er niets is, om dan definitief te zeggen dat er niets is, dat is namelijk veel moeilijker om iets NIET aan te tonen... Maar ik zeg je dat de waarheid boven zal komen, als het niets blijkt te zijn, dan is er niets aan de hand, maar dan moet nog gezocht worden naar wat het dan wel is... En vreemd genoeg is het net als met een pc, een heel klein defect is heel lastig te traceren, dus dat moet je gerust stellen... Als er een tumor van een kilo was, dan had iedereen het al lang geconstateerd... En ik zeg je erbij dat alles wat er nu gebeurt, je een sterker en rijken mens maakt, die liefdevoller kan zijn dan daarvoor...

En zoals Nietzsche al zei, alles wat je overleeft maakt je sterker, ik zal je een hart onder de riem steken...

Veel sterkte...

XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De neuroloog is gespecialiseed in tumoren dus hij zal de beoordeling maken en zal hij met de patient ook verder het behandelingsplan bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het in dit voorbeeld toch echt de neurochirurg die dit beoordeelt en niet de neuroloog. Uiteraard in overleg met de radioloog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat gaat idd samen met specialisten en neuroloog, helaas heb ik dit trajekt voor mijn moeder doorgelopen , er kan ook nog een oncoloog bijkomen voor een pat-scan, deze scan zoekt kankercelmarkers in je bloed op. soms is een hersentumor een metastase [uitzaaiingen]van andere tumoren elders in het lichaam en er wordt vaak ook nog een bioptie genomen vanuit de hersenen als het toegangkelijk is, ik wens je heel veel sterkte in de komende tijd als het jou of een dierbare betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De neuroloog zal zijn oordeel meestal bepalen op basis van de mening van de deskundige, in dit geval de radioloog. Bij twijfel zullen zij met elkaar overleggen en zelfs niet schromen de mening van een derde deskundige te vragen.