Welke invloed heeft je uiterlijk/uitstraling (onbewust of bewust) op je beroepskeuze?

Toegevoegd na 27 minuten:
Aanvulling, op basis van de 3 antwoorden die nu gegeven zijn, nog een aanvulling. Wat zou er dan eerder zijn, het uiterlijk of de beroepskeuze. Ik bedoel, hoe komt het dat iemand die niet het uiterlijk heeft van een top model, dit ook niet lijkt te ambiëren? Of waarom zijn profvoetballers vaak ook stoere jongens? Topvoetbal zegt iets over prestatie, mentaliteit, topconditie, kracht, etc. Toch niet over uiterlijk? Toch zijn het altijd wel de "stoere knappe bekkies". Dat vind ik boeiend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Veel volgens mij.

Uitermate mooie mensen die de perfectie benaderen zullen deze 'troeven' van Moeder Natuur dikwijls gebruiken in het kiezen van een representatief beroep : modellen, acteurs, mannequins, hostessen, revue mensen, nieuwslezers,...

Mensen die niet echt beantwoorden aan het schoonheidsideaal, onzeker zijn, kampen met minderwaardigheidsgevoelens zullen eerder geneigd zijn een job 'achter de schermen' te verkiezen (of een verzorgende job) waarbij ze zich op andere vlakken proberen te bewijzen t.o.v. deze harde en veroordelende maatschappij.
Zij gebruiken àndere troeven : creativiteit, intelligentie, loyaliteit, zorgzaamheid.

En dan heb je nog een categorie die zich geen bal aantrekt van uiterlijk vertoon, zelfzeker door't leven stapt en opvalt omwille van hun charme, hun humor, relativeringsvermogen, doorzettingsvermogen.

Ik heb als jong meisje ooit in een zaak gewerkt. Ik zwoegde daar 10u/per dag en werkte sneller, efficiënter en beter dan gelijk welke andere medewerker. Waarom ? Omdat ik mezelf persé wilde bewijzen; ik had nl een huidaandoening en ik wilde dat men mijn inzet zag ipv mijn lelijke huid. Maar het mocht niet baten, ik kreeg mijn ontslag omdat ik er 'vies uit zag'.
Dit liet zo'n grote indruk op me achter.
Mijn huidproblemen zijn zo goed als verdwenen, maar ik wil sindsdien geen job meer in direct contact met mensen/klanten.
Ik voel mij veel beter achter de schermen, ver weg van iedereen die commentaar wil spuien.

Toegevoegd na 28 minuten:
een aanvulling op jouw aanvulling :

Ik denk dat het uiterlijk bepalend is voor je karakter, je levensstijl, je vriendenkring, je sociale status, je partnerkeuze en evenzeer je uiteindelijke beroep.

Het is niet altijd zo dat mooie mensen hun schoonheid zélf bejubelen; dikwijls zijn het ànderen die daar een waarde aan koppelen (vb moeders die hun dochters inschrijven voor schoonheidswedstrijden terwijl het kind eigenlijk liever op straat speelt ipv poppenkleren te dragen en zinnetjes af te ratelen)
Ander voorbeeld : zwaarlijvige mensen zijn meestal ontzettend hartelijke, humoristische mensen in de omgang. Zij zijn eveneens 'gevormd' door hun uiterlijk en weten dat zij op andere vlakken moeten 'scoren' om geaccepteerd te worden.
De knappe voetballers die je aanhaalt, vraag jezelf eens af of je die evenzeer knap zou vinden als die voor je zouden staan in een vuile werkoveral, zonder gel in het haar, zonder die gebronsde huid en die overduidelijke spieren. Alles heeft maar de waarde die anderen eraan toedichten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan me er wel in vinden!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote plus voor je, we begrijpen dit allemaal, wat jammer dat ze je vies noemen. Dit heb ik zelf ook meegemaakt maar dan met haardracht, complete onzin, maar toch.

Andere antwoorden (4)

Dat zou best wel eens een grotere invloed kunnen hebben dan je in eerste instantie vermoedt. Sommige functies vragen om een representatief voorkomen; als jij niet van maatpakken houdt zal je dat werk niet gaan doen. En als je een opvallend litteken in je gezicht hebt zul je er niet over piekeren om acteur of fotomodel te willen worden. Verder zijn er functies waar je geen tatoeages en/of piercings voor mag hebben, geen baard mag dragen, of geen lang haar. Enzovoorts.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Joaquin Phoenix is een (mooie!) acteur met een litteken in zijn gezicht...!
Je uitstraling of wel charisma, is erg belangrijk voor een leidinggevende functie.
b.v. voor de politie, hogere rangen bij het leger, chef in een winkel, bedrijfsleider, dominee, onderwijzer, leiding in een hotel , chefkok en niet te vergeten in de politiek.
Een krachtig charisma, geeft je een overwicht op anderen en voor je zelf een sterk zelfvertrouwen.
Bij een beroepskeuze inderdaad van groot belang.
Voor veel beroepen is een krachtig charisma erg belangrijk.
Voor veel andere beroepen, totaal niet.
Iemand met een extreem sterk charisma was Hitler, miljoenen mensen lagen aan zijn voeten en deden precies wat hij hun vroeg.
Maar zijn charisma, werd tevens ook zijn ondergang, het stapje van een krachtig charisma, naar hoogmoed is soms maar heel klein.
Ook dat kom je nog al eens tegen in het bedrijfsleven.
Zeker als er ook veel macht en geld mee gemoeid gaat.

Toegevoegd na 1 uur:
Het bewust zijn van je eigen uiterlijk, zal zeker invloed hebben op je zelfvertrouwen en dat heeft weer invloed op je uitstraling.
Ja dat van die voetballer is een sterke, die topvoetballers zijn stoere knapen met zelfvertrouwen, anders waren het nooit topvoetballers geworden, maar waarom de meeste dan knappe bekkies hebben, begrijp ik ook niet zo goed.
Maar dat zie je ook bij de adel en mensen van stand, bijna ook allemaal knappe bekkies.
Maar mensen uit achterbuurten, probleemwijken, misdadigers, hebben meestal geen knappe bekkies, daar vind je juist de lelijkers.
Ergens snap ik dit ook niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt naar voetballers van nu en van zeg maar 20-30 jaar geleden.. Toen waren het onverzorge stoere jongens. Beetje aan je uiterlijk aandacht besteden zat er voor een echte vent niet bij. dat was voor tennissers ( dat was immers een elite sport) Nu in de tijd van Beckham had je opeens de metroseksueel. Een hetero die cremes opdeed en zn haar langer dan een vrouw verzorgde. Eerst waren het de 'knappe'italiaantjes waar mening vrouw op de WK voor was. Nu zie je dat in practisch elk voetbalteam wel een paar Beckhams zitten met daarnaast een voetbalvrouw. Ook niet meer een onverzorge gezellige holadijee type. Maar het uiterlijke verschijn van een topmodel met vaak nog een eigen boetiekje of kleding- of make-up lijn ernaast...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In die tijd was dat mode Enjenj!
vaak is het zo dat een mens binnen zijn grenzen naar zijn beroepskeuze zoekt, iemand die niet heel erg slim is zal geen wetenschapper willen worden en zal hier dan waarschijnlijk de interesse ook niet voor vinden, omdat de kans dat het gaat lukken heel klein is.
dit geld helaas niet voor iedereen, want niet iedereen heeft een goed zelfbeeld, en daarom willen soms de minder mooie vrouwen toch model worden of de niet zulke goede zangers toch zangeres. vaak zul je zien dat dit dan toch niet lukt.

mensen zoeken vaak naar hun interesses binnen hun eigen grenzen, omdat dingen die je toch niet kunt op den duur ook niet leuk zullen zijn om te beoefenen.

helaas is het ook zo dat mensen met hun uiterlijke keuzes zichzelf kansen ontzeggen; denk hieraan bij opzichtige tattoo's en piercings of blauwe haren. hoe mooi iemand dit ook vind, de kans op een baan waarbij je representatief moet zijn of met mensen werken zit er dan waarschijnlijk al niet meer in.

en waarschijnlijk zijn er heel veel vrouwen niet knap genoeg om model te worden, maar dit zegt niet dat zij dit niet zouden willen, maar na afweging toch bedenken dat de kans klein is en zij beter iets anders kunnen gaan doen.
bij voetballers net zo, die jongens die goed kunnen voetballen, worden er (vaak) op jonge leeftijd al uitgepikt en gesteunt en getraind op een kans om voetballer te worden. vaak als ze dit dan ook worden is dus op voorhand niet bedacht wat voor uiterlijk zo iemand dan heeft.
er zijn natuurlijk ook brave uiterlijk voetballers, maar het is momenteel een beetje "in" om erbij te lopen als bad boy met tattoo's en dergelijke. maar dus niet zo dat je geen pro kan worden als je er anders uitziet.