Klopt het dat hyperventilatie kan leiden tot diabetes?

Hallo ik voel me al een tijdje niet goed en ben erg snel uitgeput en misselijk, ik drink ook erg veel en word vaak duizelig nu denkt mijn moeder dat ik diabetes heb, ik heb ook al even last van chronische hyperventilatie nu wordt die ook erger en gebeurt het ook vaker.
Ik wordt over 2 weken getest op diabetes maar gisteren kwam ik op een artikel dat diabetes kan komen door hyperventilatie doordat je minder zuurstof krijgt en daarom een probleem in de stofwisseling komt, ik geloofde er niet veel van maar het lijkt me wel logisch, zal dit waar zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
23.6K
Ritsuka
3 jaar geleden
Hier is geen wetenschappelijk bewijs voor

Antwoorden (2)

Nee. Er is wel een theorie hierover van ene dr. K.P. Buteyko uit de zestiger jaren.
https://www.buteyko-methode.eu/achtergrondinfo/artikelen/suikerpatienten.html
Maar dat is wetenschappelijk nog niet bewezen.

Natuurlijk kan hyperventilatie wijzen op stress. En mensen met veel stress zijn vatbaarder voor diabetes type 2.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Hyperventilatie kan geen diabetes veroorzaken. Maar het staat wel in verband met elkaar. Mensen met diabetes hebben namelijk wel een verhoogde kans om te hyperventileren.
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Waarom, wat is daar dan anders aan dan de stress die eergisteren al in het eerste antwoord als oorzaak werd gegeven?