ik ben al 9maanden niet ongesteld en niet zwanger, wat moet ik doen?

ik ben 9 maanden geleden voor het eerst ongesteld geworden. nu ben ik inmiddels bijna 16 en nog steeds niet opnieuw ongesteld. ik maak me toch best veel zorgen, maar ik durf niet naar de dokter te gaan, echt niet! zouden jullie mij kunnen helpen, advies geven of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem door je gegeven informatie aan dat je een mannelijke huisarts hebt. Misschien een idee om te veranderen naar een vrouwelijke? Je veel zorgen maken doet je meer kwaad dan goed... Hoe zit het met je gewicht en 'keep fit' activiteiten? Ik denk hier even aan anorexia patienten en (te) fanatieke hardlopers. In die categorieen kan menstruatie ook uitblijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bij de reactie hierboven staat is ook een mogelijkheid.
Ik heb zelf Anorexia en bij mij is m'n menstruatie gestopt door ondergewicht.
Ook als je geen eetstoornis hebt kan je menstruatie toch uitblijven als je een te laag gewicht hebt of veel bent afgevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd in gedachten dat de dokter echt helemaal niets gek vindt. Die kijkt echt nergens van op. Die ziet wel gekkere dingen want wat jij hebt is echt niet abnormaal. Maar ga gewoon voor je eigen rust even naar hem toe.
En de optie van Scarlet101 om een vrouwelijke huisarts te nemen is een hele goede. Van meisje/vrouw tot vrouw praat nu eenmaal vaak wat gemakkelijker.

Het beste antwoord

Maak je geen zorgen, dit is heel normaal. De eerste anderhalf à twee jaar is geen enkele vrouw regelmatig: je cyclus moet nog op gang komen, en het duurt even voordat dit helemaal goed gaat.

De eerste menstruatie (en soms de eerste paar) zijn bijna altijd wat we noemen 'anovulatoir'. Dat betekent dat er nog geen eisprong plaats heeft gevonden. Je kunt dan wel een bloeding krijgen omdat de hormonen ervoor zorgen dat een deel van het baarmoederslijmvlies wordt afgebroken, maar bij het bloed en slijm dat je dan verliest, zit nog geen onbevruchte eicel. Bij een 'normale' menstruatie bij vrouwen die niet aan de pil zitten, bestaat de bloeding uit baarmoederslijmvlies en de restjes van een onbevruchte eicel. Die eerste menstruatie, of eerste paar menstruaties, zijn dus nog geen 'normale' menstruaties. Daarom is het heel normaal dat je cyclus nog onregelmatig is. In de eerste plaats hoeft er nog geen eicel afgevoerd te worden, en in de tweede plaats zijn je hormonen nog niet helemaal 'op stoom'. Alles komt nog op gang, net zoals een douche soms eerst koud en dan heet wordt als je hem aanzet, en het water pas na een tijdje een stabiele warme temperatuur krijgt.

Je bent nog geen 16 zeg je, dan is het heel normaal dat je hormoonhuishouding nog niet zo ver en zo stabiel is dat je regelmatig menstrueert. Als je bijna 18 zou zijn, zou ik je aanraden eens naar de huisarts te gaan. Maar bij veel meisjes zit er zomaar een half jaar of langer tussen hun eerste en tweede menstruatie: jij bent dus niet afwijkend. Echt niet. Ook niet als jouw vriendinnen toevallig wél allemaal direct regelmatig waren.

Als je je verder normaal ontwikkelt, dus als je borstontwikkeling hebt, okselhaar en schaamhaar krijgt, je goed groeit en geen extreem ondergewicht of overgewicht hebt, dan schat ik de kans dat jouw menstruatie vanzelf goed op gang gaat komen op ongeveer 99%. Als er andere redenen zijn tot zorg, of als je je extreem veel zorgen maakt over je menstruatie, dan kun je altijd een afspraak maken met je huisarts, of bijvoorbeeld je schoolarts. En zolang er geen medische problemen zijn, zal zo'n bezoek gewoon bestaan uit een gesprek en meer uitleg: artsen weten heus dat een meid van 16 zich schaamt voor dit soort problemen, en zullen alleen maar een lichamelijk onderzoek doen als dat nodig is. Geruststelling is misschien wel één van de belangrijkste taken van een huisarts, dus áls je ooit vragen of problemen hebt, dan kun je daar echt terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, ik heb wel een advies voor je. Geniet gewoon van de tijd dat je nog geen last hebt van die maandelijkse storing. Het is in het begin niets bijzonders als je erg onregelmatig ongesteld wordt. Wacht maar rustig af tot het wat normaler wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is heel normaal, dat je na je eerste menstruatie niet direct regelmatig ongesteld word.
het kan zo maar een jaar duren voor je volgende menstruatie en voordat ie dan regelmatig word.
dit is niets om je zorgen over te maken, en ook ik zou zeggen geniet er lekker van dat je nog niet elke maand die vervelende menstruatie hebt.

je zei al dat je liever niet naar je huisarts wilt, maar als je je erge zorgen maakt zou ik dit wel doen voor je eigen gemoedsrust. je kunt eventueel ook naar een andere arts in plaats van je eigen huisarts, als je je hier ongemakkelijk bij voelt.
een arts kan je eventueel onderzoeken (verwacht niet dat het nodig is). en zou je ook een anti conceptie pil kunnen voorschrijven, om je menstruatie op gang te brengen en regelmatig te maken, dit is sowieso verstandig als je al sexueel actief bent.

maar nogmaals, zou me weinig zorgen maken en bij echte zorgen of andere bijkomende klachten, toch even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi,
Ik kan me best voorstellen dat je je zorgen maakt... misschien helemaal niet nodig. Maar je maakt je toch zorgen, het houdt je bezigg.

weet je, misschien heb je nix aan mijn advies, omdat je zelf al zegt dat je niet naar de huisarts durft. Maar ik hoop toch dat je het doet. Weet je waarom? Waarschijnlijk loop jij daarna opgelucht de spreekkamer uit, je afvragend waarom je dat niet eerder hebt gedaan!! En dat gun ik je. Je hoeft niet bang te zijn voor onderzoeken, en ook niet dat je een rare vraag hebt! en als de dokter toch wil onderzoeken, en jij ziet dat niet zitten, dan kun jij terplekke zeggen dat je dat niet wilt. Alleen jij bent baas over je eigen lichaam. Succes meid.

(En als je het echt niet durft, dan zijn er ook online dokters, bij wie je je vraag kunt stellen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch van die angst ( of schaamte) afstappen en naar de huisarts gaan. Het is niets om je voor te schamen of bang voor hoeft te zijn. Ik denk dat er veel meer zijn die het hebben en dat je lichaam nu je voor t eerst ongesteld bent grote veranderingen ondergaat. ( hormonen.) Kun je er niet met je moeder of een vriendin over praten? Of meenemen als je naar de dokter gaat. Nogmaals. Het is doodnormaal :) succes