Als je een ruggeprik tijdens een operatie krijgt, merk je dan alle dingen die ze doen bij het opereren?

Ik mag kiezen voor een ruggeprik of narcose, maar vraag me af hoe dat gaat tijdens een ruggeprik. Krijg je dan alles mee? De operatie gaat 1.5 tot 2 uur duren.
Ik mocht ook een roesje tijdens de ruggeprik, maar op mijn vraag of je er dan doorheen slaapt kreeg ik eigenlijk geen duidelijk antwoord. Enig idee iemand?

Toegevoegd na 5 uur:
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet zwanger en ga niet bevallen. Het betreft een operatie aan de enkel/onderbeen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

Je merkt er zoveel van als jezelf wilt. Met roesje, zonder roesje, met een kalmeringsmiddel of zonder. Pijn voel je niet met een ruggeprik. Maar je hersenen lijden meer van een narcose als van een ruggeprik. Ik heb me laten vertellen dat het wel 6 maanden duurt voordat de narcose troep je lichaam uit is. En mensen die beide hebben ondergaan (dichtbij mij staande familie) zeggen me dat ze een ruggeprik veruit prefereren boven een algehele narcose.
Als ik dus voor de keuze zou komen te staan, ga ik 100% zeker voor een ruggeprik. En dat van een roesje, kalmeringsmiddel of helemaal niks en bewust meemaken wat ze aan het doen zijn, dat zie ik dan wel weer.
Succes en sterkte, als je tenminste binnenkort een operatie moet ondergaan. Want leuk is dat nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Alleen het gedeelte wat onder de prik zit is totaal verdoofd.
Tijdens de operatie praat het narcose team met je of mag je muziek luisteren.
Je ligt afgeschermd met groene doeken dus het operatie veld kun je niet zien
Als je een roesje krijgt slaap je licht en ik vermoed dat je dan verder niets merkt.
Maar dat kun je nog altijd vragen als je voorbereid wordt op de operatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt alles mee tijdens de operatie.Je voelt uiteraard niks,maar hoort wel alles.
Met een roesje slaap je en merk je nergens iets van.
Na de operatie ben je zo weer wakker ook...
een aanrader!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat ze de verdoving in je ruggenmerkg spuiten. Verlammen ze in principe alles wat daaronder zit. En dit kan tijdens de uitwerking een heel vervelend gevoel geven m.b.t. je ontlasting en dergelijke...

Ondanks dat je zwanger bent zou ik voor een narcose gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,je krijgt alles mee,maar voelen doe je niets. Alleen als ze aan je botten gaan morrelen,kan dat een onaangenaam geluid zijn. Als je er beducht voor bent kun je altijd nog vragen om een roesje.Dat zorgt er voor dat je de dingen niet zo bewust meemaakt. Ik raad je aan om vooral door te vragen en je niet met een kluitje in het riet laten sturen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja Peter een goede tip, maar ik merk dat ik iedere keer voordat ik het weet alweer buiten de spreekkamer sta en nog vragen heb.....erg irritant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je iemand meenemen naar de arts, twee horen meer dan één. Ook een briefje maken kan, is echt niet raar meer mensen doen dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik noal doof ben,maar ook voor het gezegde 2 weten meer dan 1 ga ik nooit alleen, maar altijd met mijn dame/dochter of zoon. Eefst, schrijf de vragen die je thuis hebt op een briefje en vergeet dan niet dit mee te nemen.
Ik wens je veel sterkte!
Mijn vriendin heeft een ruggeprik gehad toen onze kleine via de keizersnee eruit moest. Pijn voelde ze niet, maar ze kon wel voelen WAAR ze bezig waren (heel lichtjes) en ze had het idee dat ze hele grote olifantenbenen had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb twee keer een ruggeprik gehad omdat ik twee keer een keizersnee heb gehad. Ik vond het zelf prettig dat je alles mee krijgt, maar je voelt geen pijn. Als de ruggeprik is uitgewerkt ben je gewoon fit en je kunt precies navertellen wat er is gebeurd. Ik ben ook wel eens onder narcose geweest, maar dat vond ik een stuk minder prettig. Ik was heel erg misselijk en m'n hele tijdsbesef kwijt. Daarnaast heeft het een hele poos geduurd voordat ik m'n geheugen weer een beetje op peil had (heb ik overgens wel vaker van mensen om me heen gehoord die dat ook zo hebben ervaren). In januari moet ik weer geopereerd worden en dit kan alleen onder volledige narcose, ik vind het jammer dat ik geen keuze heb zoals jij, anders had ik zeker voor een ruggeprik gekozen. Toch wil ik je wel meegeven dat dit mijn ervaringen zijn en wellicht ervaar jij het heel anders. Weeg de voors en de tegens goed tegen elkaar af en vraag desnoods nog een keer aan je behandelelend arts wat de voor en nadelen zouden kunnen zijn. In ieder geval sterkte met je herstel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ruggeprik of epidurale verdoving.
Het gaat hier om een plaatselijke verdoving, speciaal voor bevallingen. Deze epidurale verdoving neemt de pijn van de operatie, maar je blijft bij bewustzijn. Je krijgt met een holle naald een prik in de rug. De anesthesist sluit op die naald een buisje aan waarlangs hij geleidelijk een verdovingsstof toevoegt. Het is dan alsof je onderlijf even ophoudt te bestaan, de pijn die er tot dan toe was verdwijnt. Het betekent wel dat de anesthesist je gedurende of operatie nauwkeurig volgt, hij moet controleren of er genoeg verdovingsstof wordt toegevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik krijg geen epidurale verdoving maar een spirale verdoving. Dat is wat anders. De epidurale is voor bevallingen, ik word aan mijn enkel geopereerd.
Ruggenprik verdoofd alleen het plaats waar ze gaan opereren. Je voelt niks, maar je hoort wel wat allemaal gezegd word. Met narcose ben je helemaal weg. Je hoort niks je voelt niks...
Ik vindt narcose het beste manier is met een operatie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit inverband met mijn studie verpleegkunde een operatie bij mogen wonen van een heup operatie.
De persoon in kwestie lag met het boven lichaam afgeschermd. Had een roesje (slaaptabletje) gekregen (maar dat wist ik niet) en lag eigenlijk gedurende de hele operatie te slapen. Op een gegeven moment deed de vrouw haar ogen op. Ik schrok mij een hoedje, dacht dat ze onder narcose was en wakker werd!
De narcotiseur zei: ga nog maar wat slapen en de persoon in kwestie sliep gelijk weer door. Volgensmij heeft ze niets van de operatie meegekregen.
Je krijgt in het geval van een ruggeprik standaard een (licht) slaaptabletje. Ze zitten er echt niet op te wachten dat iemand in paniek raakt van een vreemd geluid!

Bespreek je vragen tijdens het intake gesprek, daar zijn die gesprekken voor. Daarbij vind ik het een hele logische vraag, zeker nier raar.

Succes met de operatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou never nooit een narcose doen....

Als je een gezond persoon onder narcose brengt en niks doet, geen operatie, is de narcose al een enorme aanslag op het lichaam. Waar je dagen soms weken over doet om er helemaal af te komen. Laat staan dat ze dan nog wat met je lijf doen ook....

Ze hebben met een ruggeprik in mijn rechterbeen staan hakken en zagen en boren, maar je merkt er absoluut helemaal niks van! Ik was gewoon bij en heb muziek geluisterd, een mp3 speler meegenomen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is idd een goed idee. Je eigen muziek meenemen.
Ha, die Eefst;

Mijn vrouw heeft haar eerste keizersnee met een ruggenprik ondergaan en heeft er dus alles van meegekregen. Ook geen last gehad van nawerkingen. De tweede keer kreeg ze door omstandigheden een volledige narcose en heeft het daar de eerste twee dagen nogal moeilijk mee gehad; behalve lichamelijk was het ook een heel vreemde ervaring voor haar om wakker te worden en er een kindje bij te hebben. Ze had zelfs sterk het gevoel alsof haar iets ontnomen was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kies voor een ruggeprik ik heb er zelf al 2 maal een gehad ieder keer vroeg ik of zij al waren begonnen kreeg ik ieder keer het antwoord het is al bijna klaar het is alleen een vreemd gevoel als je die prik krijgt in een zittende houding op de rand van de tafel omdat de hersenen die houding onthouden tewijl je dan plat licht je moet er gewoon om lachen.En dan 1 uurtje na de operatie als je gevoel weer terug is snel even kijken of je kunt plassen en na een broodmaaltijd kun je daarna vertrekken naar huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, ik mocht 5 weken geleden ook kiezen tussen een ruggenprik of narcose voor een knie operatie.
Ik heb voor een ruggenprik gekozen en heb daar geen spijt van gehad. Ja, je maakt alles heel bewust mee, ik had dan ook geen roesje erbij. Maar je voelt geen pijn.
Groot voordeel vond ik dat de chirurg alles meteen uitlegde via de beelden, ik kon meekijken op het scherm.
Ik heb al 2x eerder volledige narcose gehad en dat was een veeeeel grotere aanslag op mijn lichaam dan een ruggenprik.
Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb dit zelf eens mogen ervaren.
Je krijgt wel wat mee van de operatie en wanneer daartoe aanleiding is kunnen ze je tijdens de operatie wat laten "wegsuffen".
Zou het zo weer doen, want direct na de ingreep (nieuwe heup) kon ik het resultaat met de chirurg bespreken en even met met vrouw bellen dat alles goed was gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had ook voor een ruggeprik gekozen bij mijn operatie. Je voelt niks! Maar alle geluiden hoor je wel. Het is wel interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een ruggeprik kan in het ergste geval verlamming geven
komt bijna niet voor, toch een (klein) risico
bespreek dit met de arts.
narcose.. tja, ik ben een paar keer geopereerd
is prima gegaan onder narcose.
verder is leven op zich een risicovolle aangelegenheid.