Het is een wijdverbreid misverstand, dat alcohol onder geen enkele voorwaarde is toegestaan gedurende de periode dat antibiotica wordt ingenomen. Lees verder op:
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, maar ik zou me niet lazarus zuipen als ik zo ziek was ergens dat ik antibiotica moet gebruiken...

dus ik zou me inhouden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Tijdens de hele kuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan zijn door de medicijnen dat de alcohol langer in je lichaam blijft.
De alcohol kan de werking van de medicijnen vertragen.
De combinatie kan samen de bijwerkingen versterken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige antibiotica is er wel beïnvloeding, bij andere niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij bijna alle antibiotica is het drinken van alcohol geen probleem. Wel liggen de meeste antibiotica nogal zwaar op de maag, terwijl alcohol ook heel belastend is voor het maagslijmvlies. Ook de lever, die beide producten moet afbreken, wordt zwaar belast bij gelijktijdig gebruik.
Je lever heeft het dus nog zwaarder te verduren en dus is het nuttigen van alcohol tijdens een kuur (net als andere medicatie) geen aanrader.

Toegevoegd na 1 minuut:
Staat hierover niets in de bijsluiter beschreven?

Toegevoegd na 2 minuten:
(net als BIJ andere medicatie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wel degelijk beïnvloedt alcohol de werking van antibiotica.
Meestal wordt ook het advies gegeven om geen alcohol te gebruiken. Niet doen dus.
Beterschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het wel. Of de alcohol slaat 3x zo hard aan of je wordt misselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal antibiotica die door alcohol worden beïnvloed:

- doxycicline
- tetracycline
- tinidazol
- metronidazol(flagyl)
- ketoconazol (Nizoral)

Waarom het vaak wordt afgeraden is omdat de lever dan zowel de alcohol als de antibiotica moet afbreken en het dus wat drukker krijgt.

De bijwerkingen van de combinatie kunnen misselijkheid en/of een rood gezicht veroorzaken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens staat er in de bijsluiter altijd op of het medicijn in combinatie met alcohol problemen oplevert. In dat geval zou ik geen risico nemen.

Overigens zou ik altijd voorzichtig zijn met alcohol en medicijnen, vooral voor de belasting van de lever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is helemaal niet bevordelijk,want als je antibiotica hebt dan ben je met een genezingsproces bezig,en moeten alle organen 100% keihard werken om de afvalstoffen af te bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals zovelen voor mij hebben geantwoord, het ligt eraan welke anti-bioticum je gebruikt maar naar mijn eigen ervaring ook hoe je je voelt. Ik heb zo vaak infecties waarvoor ik a.b. moet gebruiken terwijl ik dan wel gewoon kán drinken. Soms hakt het erin na twee drankjes, de andere keer kan ik er vijf nemen en voel ik nog niks. Maar over het algemeen heb ik de ervaringen met penicilline (amoxicilline en augementin) dat het dan niet zo goed valt...