Waarom zeggen we dankjewel voor een bekeuring?

Als je wegmisbruikers e.d. programma's kijkt zie je geregeld dat mensen de politie zelfs bedanken. Na de uitleg krijgen ze het bedrag te horen en de bon in handen en volgt er een 'dank je wel'.

Dat is toch heel raar. Waarom bedanken we voor een straf?
Een kind zegt ook geen dankjewel als tie straf krijgt en dat verwachten we ook niet.

Is het gewoonte? Zenuwen? Niks beters weten te zeggen? of?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een automatisme en omdat wanneer je zou zeggen wat je werkelijk denkt er waarschijnlijk nog een boete overheen zal worden gegeven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is veel mensen aangeleerd dankje wel te zeggen als je iets krijgt. Vroeger als je een plakje worst van de slager kreeg stond er altijd wel een moeder die zij "en wat zeggen we dan" nu kunnen we een plakje worst niet vergelijken met een bekeuring, maar je krijgt wel iets overhandigd. Het is automatismen dat we dan dankjewel zegen op zo'n moment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom 'dank u wel' zeggen? Omdat het niet netjes is om niets te zeggen als iemand iets aan je overhandigt. Ik vraag me af of we in Nederland wel meer opties hebben.

Gever: 'Alstublieft
Ontvanger: 'Dank u wel'.

Het is net zo geprogrammeerd als het 'prettig weekend' van de caissière nadat je in het weekend de boodschappen hebt betaald. Het is niet voor te stellen dat ze dit uit de grond van haar hart meent, iedere keer dat ze het zegt.
Computoon
11 jaar geleden
In feite zijn we niet beleefd. We geven met dit dankjewel aan dat we de correctie herkennen en erkennen. Ook geven we daar mee aan dat we in het vervolg er op zullen letten geen correctie meer van node te hebben. We geven aan dat we geleerd hebben van de straf.

Of dat het geval zal zijn is te betwijfelen........ In ieder geval zeggen we het daarom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deels automatisme (je ontvangt iets, en bent gewend om dan zoiets te zeggen) en deels denk ik dat het een soort van "bedankt" is voor het werk dat de politie doet. Je bedankt ze niet voor het feit dat jij die bon krijgt, maar meer voor de moeite die ze doen, en misschien ook voor de wetenschap dat ze een dronken gast die met 140 door een woonwijk rijdt, óók pakken.

Maar het meeste is het volgens mij omdat er weinig anders is wat je kunt zeggen op dat moment. "Ik vind jou op dit moment een verschrikkelijke lul, maar toch een fijne dag verder", klinkt ook zo raar, niet?