Als iemand per ongeluk jou wat aandoet en je belandt in het ziekenhuis moet je dan zelf je eigen risico betalen?

Wie moet betalen buiten jou schuld om, jij of valt het onder de WA van de ander?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat het lastig word
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan het wel maar het is een beetje oneerlijk als dat niet van zijn/haar verzekering kan omdat de ene persoon zijn eigen risico op 3 januari al verbruikt heeft (dan zijn die kosten dus niet nodig) en de ander verbruikt er geen cent van.

Antwoorden (3)

Dat valt onder de WA van degeen die jou wat aangedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Moet je wel eerst claimen.
In eerste instantie zul je dat zelf moeten betalen. Dat komt omdat het ziekenhuis erop ingericht is om jou op te lappen, en niet om uit te gaan zoeken hoe het komt dat je in het ziekenhuis bent beland. En al helemaal niet om te gaan discussieren met verzekeringsmaatschappijen.

Als iemand op je glazen salontafel is gaan zitten, en de hele boel breekt, dan kun je ook niet bij IKEA een gratis salontafel af gaan halen, omdat het jouw schuld niet was.

Je maakt dus eerst kosten, en daarna probeer je de kosten, zoals het liggeld per dag te verhalen op de verzekering van de tegenpartij. Je krijgt pas een beeld van de totale kosten als je weer uit het ziekenhuis bent, en mogelijk is er dan nog meer te verhalen. B.v. gederfde inkomsten, en zelfs is het mogelijk dat jouw ziektekostenverzekering alle schade verhaalt op de tegenpartij. Daarmee vervallen dan ook automatisch de kosten voor eigen risico, en andere kosten die je wel had gehad, als je niet door een ander in het ziekenhuis was beland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij indiening van de kosten moet je op het declaratieformulier aangeven of de kosten gemaakt zijn vanwege een ongeluk. Je eigen risico plus andere zorgkosten worden dan (indien de persoon en verzekeringsmaatschappij bekend is)verhaald op de WA verzekering van de andere parij.