Hoe krijg ik het koud zonder airco?

het is hier ontzettend heet overal in het huis en we komen er niet vanaf hoe maken we het hier kouder zonder airco??

Toegevoegd na 4 minuten:
ramen open zetten maakt alleen maar erger is er een enige oplossing?

Toegevoegd na 12 minuten:
Half uur geleden geregend onweert nog wel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Als het bij jullie inmiddels ook geregend heeft : alle deuren en ramen tegen elkaar open zetten. Lekker doorwaaien, daar koelt het flink van af.

Zelf woon ik alweer twee dagen in de kelder en heb inmiddels mijn bed er ook heen gesleept.......maarja, die luxe heeft niet iedereen.

Als het nog niet gereegend heeft en buiten nog net zo warm is, en je hopelijk wel ventilatoren hebt, helpt het enorm om die langs grote bakken / flessen ijswater en / of natte theedoeken te laten blazen.

En mijn persoonlijke favoriet : het plantenspuitje. Jezelf af en toe helemaal ondersproeien met een koele mist, liefst in de stroom van een ventilator (en anders een waaier oid) hou je heeel lang vol.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vooral dat plantenspuitje (ik heb een kleine die je kunt ' oppompen' en die past in de handtas, van de Action) is ideaal. Ik gebruik het ook als ik moet fietsen, lopen of zelfs autorijden (geen airco), en zo heb ik vorig jaar zelfs een autorit van 8 uur in meer dan 32 graden overleefd. Nathouden nathouden nathouden, zodat je voortdurend je warmte kwijt kunt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je voeten in een bak koud water, scheelt ook stukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we hebben hier geen ventilator omdat hij bij mijn vader staat (ouders gescheiden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we kunnen er ook niet in en op dit moment niet naar toe. ik heb de ramen al tegen elkaar open gezet maar kan ik nog iets anders zonder ventilator? nog steeds heel erg benauwd haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en morgen ook tussen 16-28 graden hier pff
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo duur zijn die dingen niet ; wij hebben er hier in elke slaapkamer één en in elke woonruimte één. Kosten lang niet zo veel stroom als airco, en werken eigenlijk beter. Voor nog geen tientje heb je al een prima ventilator.
En anders wordt het zelf wapperen met een stuk karton ofzo ; zeker in combinatie met een platensproeier werkt dat uitstekend. Ga ook regelmatig lauw douchen, tot je bent afgekoeld, maar eindig daarna wel met zo heet mogelijk water (zodat je lichaam die warmte blijft afvoeren in plaats van vasthouden). Maak in elk geval regelmatig je enkels, polsen en nek ijskoud (natte theedoeken wil ook prima), en als het kan je hele haar. Drink/eet GEEN ijs of fris, maar WARME dranken (thee, koffie) zodat je lichaam warmte blijft afvoeren in plaats van vasthouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hang als je daar de ruimte voor hebt natte lappen voor het raam of in de ruimte ; dekbedovertrekken (die niet meer druipen natuurlijk ! Maak ze liefst na het ophangen vochtig met een plantensproeier). Dat doet de temperatuur van de kamer vaak ook wel dalen. Slapen kun je uitstekend onder een natte handdoek/laken, al werkt het eerder genoemde plantenspuitje beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Ja, ik ben iemand die het bij 20 graden al aflegt, dus wel een redelijke 'ervaringsdeskundige' op het 'hoe blijf ik koel'-gebied. ) Nog een tip, hoewel niet zozeer voor jou zelf: als je veel zweet en klam bent, vooral in je slaap : smeer je helemaal in met talkpoeder op plekken die erg gaan zweten (oksels, knieholtes, bilnaad, huidplooien als je die hebt (onder je borsten, onder je buik, maar dat zal bij jouw niet nodig zijn) etc. Dat voorkomt veel gekleef en geplak 's nachts, vooral als je wat dikker bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ga even zoeken. wordt je wel nat van :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe natter hoe beter, met zulk weer.
En waar die min nu weer op slaat ?? Oh ja, ik heb twee dagen geleden ergens een reli-fanaten onwelgevallig antwoord gegeven......die minnen regenen nog wel effe door dus. Ach, ook lekker koel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
minnen?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die duimpjes naar beneden bij mijn waardeloze antwoord ;-)
(Vast iemand die het nooit heet heeft).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha inderdaag ja er hadden 10 duimpjes moeten staan waren hartstikke goede antwoorden ! :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook goed helpt en waar je het zelfs koud van kunt krijgen is om ervoor te zorgen dat je romp koel wordt,dit kan door een ventilator,maar ook bijvoorbeeld een een natte koude handdoek op je blote romp leggen en als de doek warm wordt dan weer even onder dompelen in koud water. Je kunt misschien ook koelelementen gebruiken als je die hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan maar een + geven !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bij mij ook goed helpt, is voordat ik ga slapen nog even de zijkanten van mijn hoofd (niet alleen het haar) de slapen dus echt goed nat maken en dan deppen, dat heeft een zelfde effect als je polsen onder koud water en je voeten in een bak met water.

Andere antwoorden (4)

Het is slim om vooral je polsen te verkoelen. Hier komt al het bloed in het lichaam langs en wordt dus al het bloed verkoeld, wat binnen luttele seconden resultaat heeft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu inderdaad alles opengooien wat open kan. Maar overdag op een dag als vandaag hou ik alles dicht ook de gordijnen als de zon erop staat maar vooral alle ramen en deuren dicht! Dan blijft de warmte buiten. In mijn huis is t heerlijk koel overdag hoor. En jezelf afkoelen kun je idd door met je voeten in een bak koud water te zitten en je polsen koelen onder de kraan en water in je nek is ook erg prettig vind ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh zie nu net dat je ongeveer een het zelfde antwoord als mij hebt gegeven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee jij als mij... Volgens mijn scherm antwoorde ik eerder ;-) nevermind
Mocht het weer net zulk weer worden als vanmiddag.
hou dan de gordijnen dicht. Zodat de zon niet in huis schijnt. Dat doen wij altijd en het helpt heel goed. Houd de ramen en deuren ook zoveel mogelijk dicht. Zodat de warmte niet naar binnen komt.
Als het 's avonds is afgekoeld kan je het dan wel weer laten door luchten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord +
vanaf een uur/half twee heb ik de zon in de tuin en op de ramen, ik heb een zonnescherm dat net niet lang genoeg is, binnen achter het hele grote raam heb ik luxaflex en daarvoor heb ik van het plafond tot op de vloer hele lange gordijnen.
terwijl de meeste buren met alles open zitten, tuindeuren / ramen, en niet een zonnescherm/gordijnen hebben, ben ik gewend om 's zomers heel vroeg de ramen tegen elkaar open te zetten en als het goed gelucht is, alles dicht ...! en luxaflex en gordijnen dicht ! het wordt dan ook een beetje donker in huis, wat ook een koel effect geeft .
alleen als het 's avonds een beetje waait en echt koeler is/wordt, gaan deuren en ramen open !

zo blijft het huis koel :)

voor mijzelf heb ik gemerkt dat als ik het buiten erg warm heb, het heel prettig is om een natte theedoek in je nek te hebben... daar koel je geweldig van af !

de buren ondertussen zitten steeds buiten onder parasollen en 'partytenten' en als ze het niet meer volhouden, liggen ze in een kinderbadje... ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
afgezien van de natte theedoek is het ook heel fijn om onder je haar je slapen regelmatig drijfnat te maken, ook daar koel je enorm van af, zowel binnen als buiten !

Toegevoegd na 3 minuten:
in de woonkamer zou een plafondventilator, zo'n grote die je in films in warme landen vaak ziet, ook goed werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit ook eens geprobeerd,alles dicht houden,inclusief de lamellen en gordijnen en vond het nog steeds bloedheet binnen.
Zelf vond ik er geen verschil in zitten,maar misschien komt het omdat vanaf s'morgens zodra de zon op komt tot een uur of half twee s'middags de zon volop op mijn woonkamer en keuken schijnt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je toen echt vanaf 's morgens vroeg (voordat de zon op de ramen kwam) alles dicht gedaan/gehouden ? anders zou je dat een keertje 's nachts moeten doen om het uit te proberen, het is zo'n verschil, echt heerlijk !
ik laat trouwens boven de tuindeur het bovenlicht wel open, maar ja dat zit dus ook achter die hele gordijnen 'wand'.
ik heb het daarnet dicht gedaan, ben toen even brood gaan halen, kwam binnen en voelde het gelijk, terwijl het inmiddels toch een halve graad warmer is geworden = 23,5 graden, niet dichtdoen vanmorgen heeft + een halve graad opgeleverd :)
af en toe douchen werkt ook, tussendoor alleen je hele hoofd nat maken (als je thuis bent kan dat!), is een verademing ! nee een verfrissende verkoeling!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zelfs toen ik de avond ervoor naar bed ging,alles dicht gedaan,nou het is na een paar uur in de ochtend al niet te houden hier,misschien omdat ik 2 hoog woon.
30 graden binnen haalt het makkelijk hier,daarom heb ik in mijn slaapkamer een airco want anders is het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is misschien het verschil, ik woon beneden en op het westen, dus vanaf +/- 13.30 uur tot zonsondergang (achter huizen/bomen) volop !
groot gelijk heb je - en fijn dat ze er zijn : airco... :) zou het toch ook wel graag willen, maar met een ventilator in de slaapkamer heb ik het toch redelijk onder controle.