Waarom worden je tepels stijf als je het koud hebt of als je opgewonden bent?

Biologisch gezien heeft dat toch geen nut?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

Andere zoogdieren dan de mens hebben minder opvallende borsten. Hiermee behoren de borsten van een vrouw tot de secundaire geslachtsorganen.
Borsten zijn volgens één van de evolutietheorieën ontstaan om mannen aan te trekken.
Toen tijdens de evolutie de mens rechtop ging lopen werden de billen van een vrouw minder opvallend voor de man. De borsten ontwikkelden zich in eerste instantie als alternatief voor de billen.

Zowel vrouwen als mannen hebben veel bloedvaten en zenuwuiteinden in de tepels. De tepels zijn dan ook zeer gevoelig. De tepels kunnen bij zowel mannen als vrouwen
hard worden als gevolg van kou of seksuele opwinding, maar ook bij sommige andere emoties.

Veel mannen vinden de vrouwelijke borsten aantrekkelijk en kunnen seksueel opgewonden raken van het zien of aanraken van borsten. Er zijn daarom ook speciaal kleren en
ondergoed ontworpen die de borsten benadrukken. Vrouwen kunnen ook seksueel opgewonden raken van het feit dat hun partner tijdens seksueel contact de borsten stimuleert. Deze feiten zouden kunnen verklaren dat tijdens de evolutie de vrouw borsten heeft ontwikkeld.

Dus tepels worden hard door kou en sexuele opwinding doordat er veel zenuwuiteinden in de tepels zitten. Ze zijn dus gevoelig voor temperatuursschommelingen.

Haar borsten vallen NOG meer op door die harde tepels.

Mannen die een vrouw zien met harde tepels associeert dit vooral met sexuele opwinding bij de vrouw en worden daar vaak zelf ook opgewonden van.
Dat maakt harde tepels biologisch gezien interessant voor de voortplanting.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de evolutie-theorie toch iets belachelijks zeg. Je moet wel heel erg graag niet geloven dat er een God is om deze onzin te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Lovin :)! ik wacht jouw verklaring voor dit fenomeen met spanning af!

Andere antwoorden (1)

Op basis van logica en zonder bioloog te zijn, geef ik de volgende verklaring.

De primaire functie van de borst en de tepel is het voeden van een kind. De tepels zullen gevoelig zijn om op eerste aanraking of vraag om voeding van een kind toe te schieten. Daarom wordt de tepel stijf, zodat het kind de tepel ook in de mond kan nemen. Daarbij is het een bijzonder gevoelig stukje van het lichaam waardoor het ook bij andere stimuli zal reageren.