Vergoeding verzekering met eigen risico?

Ik heb gezien mijn geringe ziektekosten de afgelopen jaren mijn eigen risico heel hoog gezet. Ik moet nu echter een bezoek brengen aan het ziekenhuis (heb hiervoor een verwijzing van de huisarts), maar vroeg me af of dit nu wel of niet vergoed gaat worden. Ik weet dat je met een verwijzing van de huisarts wel vergoeding krijg, maar ik snap niet helemaal hoe het nou zit met het eigen risico, valt dit nu wel of niet binnen het eigen risico?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Specialist valt onder de basis verzekering met eigen risico.
U heeft deze verhoogd dus u zult meer moet eigen risico moeten betalen.

Huisarts enz vallen er buiten.

Verplicht eigen risico

Wat is het verplicht eigen risico in de zorgverzekering?

Bij de zorgverzekering hebt u een eigen risico van € 220 per jaar. Dat betekent dat u de eerste € 220 van uw ziektekosten zelf moet betalen. Kinderen en jongeren tot 18 jaar hebben geen eigen risico. Bij sommige zorgverzekeraars kunt u het verplichte eigen risico gespreid betalen.

Wat valt er onder het eigen risico?

Bijna alle zorg uit het basispakket, zoals hulp door specialisten, ziekenhuisbezoek, medicijnen en hulpmiddelen.
Wat valt niet onder het verplichte eigen risico?

Bezoek aan de huisarts. U kunt zo vaak als nodig is naar de huisarts. Daar hoeft u niet voor te betalen. Maar de zorg die de huisarts voorschrijft, moet u wel zelf betalen. Voor medicijnen en laboratoriumonderzoeken via de huisarts betaalt u dus het eigen risico.
Verloskundige zorg en kraamzorg.
Zorg die in aanvullende verzekeringen zit, bijvoorbeeld de tandarts of fysiotherapeut.
Hulpmiddelen in bruikleen.
Ketenzorg, dat is de zorg voor chronisch zieken die verleend wordt door verschillende zorgverleners.
Nacontroles van donoren.
Voor sommige medische zorg moet u een eigen bijdrage betalen. Die eigen bijdrage valt niet onder het eigen risico. U betaalt eerst de eigen bijdrage. De rest van de kosten wordt afgetrokken van uw eigen risico.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hebt u vragen? Kijk op www.hetcak.nl.

datum laatste wijziging: 3 april 2012

naar boven
Vrijwillig eigen risico

Wat is het vrijwillig eigen risico in de zorgverzekering?

Iedereen van 18 jaar of ouder heeft voor de zorgverzekering een verplicht eigen risico van € 220. Dat betekent dat u de eerste € 220 van uw ziektekosten elk jaar zelf moet betalen. Bovenop dit verplichte eigen risico kunt u kiezen voor een vrijwillig eigen risico van € 100, € 200, € 300, € 400 of € 500 per jaar. Hoe hoger het eigen risico, hoe minder geld u hoeft te betalen voor uw zorgverzekering. Maar maakt u eenmaal ziektekosten, dan betaalt u dus wel de eerste € 100 tot € 500 zelf, bovenop de eerste € 220 die u toch al zelf moet betalen.

Een vrijwillig eigen risico is vooral interessant als u weinig ziektekosten maakt én als u het wel kunt betalen als er ineens toch veel kosten zijn.
Het vrijwillige eigen risico geldt voor het hele kalenderjaar. Krijgt u onverwachts gezondheidsproblemen, dan kunt u niet van de een op de andere da
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kosten van de huisarts gaan niet van het eigen risico af. De kosten van het ziekenhuis wel. Stel: de kosten van het ziekenhuis bedragen euro 800.-. Stel verder, dat je eigen risico 500,00 was. ('Verplichte' + 'vrijwillig' eigen risico). Dan ontvang je na de behandeling op zeker een brief van de zorgverzekeraar dat de 'nieuwe' stand van je eigen risico 0,00 euro is. (Beginstand dit jaar was euro 500.-, dit is volledig verbruikt met een nota van 800,00). De resterende euro 300,00 (800,00 -/- 500,00) worden vergoed vanuit de zorgverzekering. En dat eigen risico (euro 500.-) moet je dus betalen aan de zorgverzekering. (Of het wordt geïncasseerd, als je aan de zorgverzekeraar een incassomachting hebt afgegeven.)
Computoon