Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen een rontgenonderzoek en mammografie?

en waarom is daar een apart apparaat voor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Een mammografie is een vorm van een rontgenonderzoek en wel van de borst (mamma=borst).

Er is een apart apparaat voor nodig omdat er weinig andere lichaamsdelen zijn die op zo'n manier op de foto gaan (platdrukken van de borst).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je met röntgen, de echo zult bedoelen?
Ikzelf krijg, omdat ik onder controle blijf, nadat er 2x een knobbeltje weggehaald is, óm en óm, de éne keer een echo, de volgende keer een mammo.
Het echo onderzoek is oppervlakkiger als het mammo-onderzoek.
Bij een mammo, zal je borst helemaal 'geplet' worden, en omdat je helemaal om het apparaat heen gedrapeerd ligt, zijn ze ook in staat de klieren in je oksel te bekijken, bij de echo, lig je op je rug, met een arm omhoog in je nek, daar bekijken ze hetzelfde gebied, maar zoals ik al zei, véél oppervlakkiger.
De echo heeft minder "diepgang"!
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing