aangeboren hartruis en zwangerschap dodelijk?

ik ben een jonge vrouw van 26 mijn gynacoloog zei me dat ik nooit zwanger kon raken zonder hulp van ziekenhuis..... toch zwanger geraakt was er blij mee maar ze vergaten te vertellen dat het in mijn situatie kwaad kon vanwege me aangeboren hartruis... nu allerlei klachten en erg bang voor wat komen gaat... inmiddels is me dochtertje ook alweer 9 maand dus ook om haar maak ik me zorgen............. ik hoop dat iemand dit leest of er iets mee kan.... ik ben ten einde raad.

m.v.g samantha

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit moet je met je cardioloog bespreken en niet met je gynaecoloog, de meeste vormen van hartruis zijn onschuldig. Onschuldige geruisen ontstaan door vaatturbulentie, maar zijn geen uiting van een hartaandoening. Over de precieze oorzaak is nog wel wat onduidelijkheid. Bovendien staan hartklachten niet in verband met het wel of niet zwanger kunnen worden. Mijn zus heeft ook aangeboren hartruis en hartkloppingen en die mocht gewoon zwanger worden, moest alleen stoppen met haar medicijnen tegen de hartkloppingen. Ik vind dit een vreemd verhaal van de gynaecoloog, bespreek dit dus met een cardioloog, die kan je op de juiste manier onderzoeken en je het beste uitleg geven hierover, ook kan hij of zij je vertellen hoe en of je zwanger kunt worden zonder eventuele problemen.

De eerste bevalling die ik als leerling-verpleegkundige bijwoonde was bij een jonge vrouw met een hartafwijking. Dat is al tientallen jaren geleden. Alles ging soepel maar wel in goed overleg tussen patiënte, gynaecoloog en cardioloog. Ondertussen weten en kunnen we al veel meer. Zwangerschap en sommige hartafwijkingen zal nog steeds hoge risico's hebben. Vaak zijn de risico's nauwelijks groter dan bij een normale bevalling. Als je vragen hebt, ga dan naar je huisarts en laat deze een goede cardioloog en gynaecoloog in hetzelfde ziekenhuis uitzoeken. Leg je vragen voor over je zelf, je kinderen en je angsten. Een kind krijgen is mooi, maar zorg dat die angst verdwijnt, dan kun je er ook van genieten.

Duidelijk is dat je bang bent en dat is begrijpelijk maar misschien helemaal niet nodig. Een hartruis kan allerlei oorzaken hebben, de ene oorzaak kan onschuldig zijn, terwijl een andere oorzaak minder onschuldig is. Waardoor jouw ruis wordt veroorzaakt is niet duidelijk uit je verhaal. Misschien weet je dat zelf ook niet omdat het je nooit is verteld. Mijn advies is: bespreek je angst met de huisarts. Die kan je waarschijnlijk al heel wat meer vertellen omdat hij vermoedelijk weet dat je een ruis hebt en waardoor dat komt. Vraag eventueel een onderzoek bij een cardioloog. Vrijwel zeker kan je dan heel wat geruster door het leven gaan. Dat is voor jou en je kind ook van belang om niet steeds angstig te hoeven zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100