als je bijv. een elastiekje of verbandje of zo een tijd strak om je vinger houdt, zou deze dan kunnen afsterven? En wat houdt dat dan in?

uit nieuwsgierigheid ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.2K

Antwoorden (6)

Je bedoelt afknellen.

In het ergste geval, zul je je vinger dan verliezen.
Je sluit dan de bloedtoevoer naar je vingertop af, met alle gevolgen van dien!

Ook je vinger heeft vocht nodig in de vorm van bloed en overig lichaamsvocht, zodra je dit afsluit gaat je vinger verdrogen en sterft langzaam af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een lichaamsdeel wordt afgekneld, zal je eerst een kloppend gevoel ervaren. De slagaders kunnen het bloed nog een tijdje naar je vingertop blijven pompen. Als de knelling door blijft gaan, zal je merken dat je vingertop gaat 'slapen', net als wanneer je arm gaat slapen als je er op gaat liggen op een bepaalde manier. Later zal dat gevoel weggaan, en krijg je last van pijn. De zenuwen maken je dan duidelijk dat er iets niet goed gaat. Na een tijdje heeft het weefsel totaal geen zuurstof meer over, en gaat het 'echt' dood. De kleur van je huid verandert van rood naar paarsig blauw naar zwart. Zodra het zwart is, kan je niks meer doen om het weer goed te krijgen. Zwart weefsel is necrotisch, dat wil zeggen dat het helemaal dood is. Dan moet de vingertop eraf. Als het een droog zwart korstje is, zal het door je lichaam zelf worden afgestoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan als het maar strak genoeg en lang genoeg blijft zitten.

de bloedtoevoer wordt afgesneden en weefstel wat geen zuurstofrijk bloed meer krijgt sterft af. het gaat zwart worden en sterft af.

wat dan inhoudt is dat je vinger eraf gehaald moet worden (operatie) of dat het er vanzelf af zal vallen (als het gaat om droge necrose zonder ontsteking bv)

uiteraard sterft weefsel niet af van het ene op het andere moment, maar verstandig is het niet om wat af te binden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg mee oppassen. Een zwager van mij had zo'n plastic bandje, wat tegenwoordig om speelgoed zit, om z'n vinger gedaan. Die is toen onder z'n trouwring terecht gekomen, waardoor m'n zwager er niet meer aan dacht. Na een paar dagen begon z'n vinger zeer te doen en te stinken. Toen hij z'n ring afdeed, ontdekte hij dat dat bandje helemaal in z'n vel vast zat. Dokter zei dat hij niet veel later had moeten komen, ander had het z'n vinger kunnen kosten.
Dus het knelt je vinger af en kan dus in je vel vast gaan zitten, het snijd als het ware door je vel heen.
M'n zwager kreeg er vervolgens een enorme ontsteking bij. Erg pijnlijk allemaal.
Dus, NIET doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vroeger gebruikte ze deze methode om staarten van honden te cohorten. Een elastiek heel strak om het staartje en dan viel het er uiteindelijk af. Pijnlijk, gemeen en onverantwoord.

Toegevoegd na 40 seconden:
Couperen bedoel ik, siert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan afsterven.
Als het lang genoeg er omzit, moet er geamputeerd worden.

Maar het kan erger: er kan bloedvergiftiging optreden en daar kan je, in het allerergste geval, aan overlijden.

Zie de verhalen in ouders van Nu hieronder,

http://www.ouders.nl/trouw/t1999063.htm

Mijn kleinzoon van 2 maanden had een maand geleden ook een zeer strakke draad om een teentje. We zagen het op tijd en zijn er mee naar de eerste hulp gegaan. daar constateerden men dat we gelukkig net op tijd waren.