Welke rabiës vaccinatie is het beste en geeft de minste bijwerkingen?

Ik zit niet op blauwe plekken en pijn te wachten

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
tinus1969
4 jaar geleden
Pijn en blauwe plekken hebben meer met (slechte) injectietechniek te maken dan met het merk.

Antwoorden (1)

Welke de beste is?
Je krijgt gewoon twee keer een vaccin ingespoten, indien je geen problemen hebt met jouw afweer.
Elk vaccin kan een pijnlijke plek geven. Het kan zelfs dat je na prik 1 nergens last van hebt en na prik twee een dikke schijf onder de huid.
Ik heb gezien dat je een paar jaar geleden bent ingeënt voor hepatitis B. Toen ben je ook 3 keer moeten gaan. Toen heb je ook 3 keer in meer of mindere mate last gehad van jouw arm.
Het ligt er net aan wie spuit, hoe snel de vloeistof wordt ingespoten, er wel of niet een haarvaatje geraakt wordt, jij je wel of niet ontspant.
Weet je, je kunt beter die 2 prikken halen indien nodig.
Indien je het risico loopt op hondsdolheid, voorkom je dat.
Word je onverhoopt gelikt, gebeten, gekrabt of wat dan ook, ben je verder van huis.
Dan spuiten ze je plat (indien vaccins aanwezig zijn en antistoffen). Als je pech hebt, ga je er dood aan.
Kortom, even arm vrijmaken, spuit erin, weekje later nog een keer en jij bent beschermd.
Even kiezen op elkaar.
Ik zal het antwoord hier aanvullen:
Vaccineren onder de huid is sinds 2014 in onderzoek.
Omdat er een tekort aan het vaccin is, wordt gekozen voor deze methode, omdat je dan met de vloeistof niet 1 maar zelfs 10 mensen kunt vaccineren.
In het officiële protocol is deze wijze nog niet opgenomen.
Indien je echt naar een risico-gebied afreist, zou ik hier nooit voor kiezen.

https://www.lumc.nl/patientenzorg/praktisch/patientenfolders/intra-dermale-vaccinatie

Verder zijn er klinieken die ook twee keer vaccineren, maar dubbel.
Je krijgt dan twee keer in twee bovenarmspieren een dosis.
Je schijnt dan levenslang beschermd te zijn.
Toegevoegd op 19 mei 2019 09:35: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste Simonsdochter. Je geeft goede argumenten voor de vaccinaties, maar ik was al overtuigd die te laten zetten nu ik naar Papua Nieuw Guinea ga. De vraag was welke vaccinatie het beste is. Het is namelijk ook mogelijk een goedkopere variant te nemen die ze onderhuids inspuiten.Weet je daar iets van ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, daar weet ik niks van.
Maar ook onder de huid (bloedprikken gaat ook niet in een spier, maar kan ook een flinke blauwe plek geven door de ader), kun je ook altijd een klein vaatje raken.
Laat die spuiten gewoon zetten. Masseer die plek even en beweeg die arm goed.
Als je hondsdolheid oploopt, ben je echt ver van huis.
Trouwens, hoe schattig ook, laat de dieren links liggen.
Geniet van de reis!
Zal trouwens eens kijken of ik iets te weten kom over onderhuidse vaccinaties. Maar mijn gevoel zegt, hup in de spier.
Trouwens, hier 3 keer hepatitis B gehaald (netjes zoals het moet). Resultaat: goed mislukt. Nu opnieuw halen: weer 3 keer, maar nu 1 per maand ;-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jorix, gevonden. Antwoord is aangevuld.
Kies hier aub niet voor. Het is vooral bedoeld om meerdere mensen te beschermen met 1 vaccin, omdat er een tekort is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vertrouw het LUMC in Leiden. Daar deel je het vaccin en is het een stuk goedkoper. Na twee prikken ben je levenslang beschermd.. Vervelend dat je hepatitis B mislukt is en je dus opnieuw moet beginnen. Ik heb 3x twinrix gekregen en ben nu levenslang beschermd.Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zo hoort het eigenlijk ook ;-)
Goed dat je weet wat je gaat dien!