Ik heb een pijnlijke harde bult onder de huid van mijn oksel, wat kan het zijn?

Ik had al 2 weken een rode uitslag onder mijn oksel en nu heb ik ook nog de pijnlijke harde bult onder mijn huid er bij, waar kan het op wijzen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar het op kan wijzen? Het wijst op retourtje huisarts!

Antwoorden (4)

Ik denk dat het een vetbult of een ingegroeide haar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook een ontsteking zijn.. Ga voor de zekerheid naar je huisarts..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook een opgezette lymfklier zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me een zweetklierontsteking. Heb je een andere deosorant gebruikt of scheercrème of ander verzorgingsprodukt? Dan kan het ook een allergische reactie zijn. Ik zou er even mee naar de huisarts gaan, want een zweetklierontsteking is erg pijnlijk en gaat niet vanzelf zomaar weer weg. Je krijgt dan meestal een antibiotische crème en dan ben je er zo vanaf.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n ontsteking kan ook ingekapseld raken, dan is het een cyste, die op zich rustig kan blijven maar ook ineens kan gaan ontsteken, waarbij het pus niet weg kan. Dan zit je met een bult ter grootte van een sinaasappel, erg pijnlijk, en dan moet je wachten tot de rotzooi doorbreekt (stinkende bruine derrie), waarna de huisarts het kliertje kan verwijderen omdat anders de cyste zelf blijft bestaan, met risico op herhaling.
amc
12 jaar geleden
Goede aanvulling Hippo. Ik heb zelf ook ooit een zweetklierontsteking gehad en ofschoon ik een hoge pijngrens heb, was het dermate pijnlijk dat ik snel bij de huisarts was. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je er zo lang mee blijft doorlopen tot het inkapselt. Het is een heel goede waarschuwing die je geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was bij mij al een hard bultje, maar toen ik naar de dokter ging was het al aan het ontsteken en was het devies: eerst wachten tot dat over is. Daarvoor was het niet pijnlijk geweest, maar tijdens inderdaad wel.