Heb tijdens het slapen mijn ontlasting laten lopen! Virus of naar huisarts?

Ik heb tijdens mijn maandelijkse logeerweekend in Juni tijdens het slapen in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag mijn ontlasting laten lopen. Heb nooit een signaal binnen gekregen dat ik naar de wc moest. Ook is me dit nog NOOIT eerder overkomen. Het klinkt misschien even erg vies, maar toen ik de zaterdagochtend en de zondagochtend wakker werd, was het werkelijk 1 grote smeerboel. Het leek net of was ik aan de hele erge diarree (dus erg dun)! Kan het zijn dat ik eerder die week een virus heb opgelopen, die voor deze ellende heeft gezorgd of zou ik toch mijn huisarts moeten raadplegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
33.4K

Het beste antwoord

Tjonge, wat een nare ervaring moet dat geweest zijn! Helemaal tijdens logeren.

Bij hele dunne ontlasting vind ik het niet zo gek dat je niet wakker wordt van aandrang. Het signaal van diarree en bijvoorbeeld een scheet kan wat op elkaar lijken. Het is in elk geval duidelijk anders dan vaste ontlasting. Voor een gewone wind word je 's nachts niet wakker, dus ik kan me voorstellen van diarree dan ook niet altijd. Je hersenen moeten als je slaapt een signaal als het ware voorsorteren in iets waarvoor jij al dan niet gewekt moet worden. Misschien heb jij wel bijna nooit diarree en herkende daarom deze 'automatische piloot' als het ware het signaal niet als iets belangrijks zodat jij niet wakker gemaakt werd.

Naast dat je er niet van wakker bent geworden, is er het punt dat je het hebt laten lopen. Dat is al helemaal niet vreemd: in je slaap zijn je spieren ontspannen, dus dat geldt ook voor de buitenste kringspier. De binnenste kringspier wordt autonoom aangestuurd. Die zorgt er dan normaal gesproken ook voor dat onze ontlasting niet naar buiten loopt als we slapen. Maar voor hele dunne diarree heb je echt ook het bewuste aanspannen van die buitenste kringspier nodig. Ik denk dat iedereen die wel eens flinke diarree heeft gehad, dat heel goed weet uit ervaring: je moet dan soms echt 'knijpen' om ervoor te zorgen dat je het niet in je broek doet, en dat kun je in je slaap nu eenmaal niet.

Dan blijft over: de vraag waarom je zulke waterdunne diarree had. Dat kan natuurlijk van alles zijn: iets wat je hebt gegeten, stress, een virus, etc. Bij diarree is het belangrijkste dat je erop let dat je niet uitdroogt. Dus dat je voldoende drinkt en als dat niet lukt, de diarree te lang aanhoudt of als je er ook veel bij overgeeft, je let op signalen van uitdroging (sufheid, weinig plassen of hele donkere urine, erge hoofdpijn, verzwakking, etc.) en dat je een arts waarschuwt als je die signalen opmerkt.

Maar als de diarree éénmalig was of maar kort duurde, zie ik eigenlijk niet echt een reden tot zorg. Als je ook andere klachten hebt, bijvoorbeeld last van je darmen of als je merkt dat je ook gewoon overdag slecht of laat aandrang voelt, je heel lastig het verschil voelt tussen moeten poepen en een wind moeten laten, je regelmatig 'remsporen' hebt in je onderbroek waar je die eerder niet had, als je nog een keer 's nachts zo'n ongelukje zou hebben óf als je je gewoon zorgen maakt, raad ik je wel aan om hierover contact op te nemen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij had als enige een antwoord gegeven en nog een duidelijk antwoord ook, daarom is dit het beste antwoord ;) Het bleek uiteindelijk een virus te zijn, want heb er geen last meer van gehad. Bedankt voor je antwoord!