Is het zo dat wat oudere mensen minder goed tegen kruiden kunnen?

Allebei mijn ouders hebben last van buikpijn en buikkrampen als ik een bepaald kruidenzakje gebruik in het eten. Ik en mijn zusjes hebben er geen last van, alleen hun.

1.7K
Amadea
3 jaar geleden
Om welke kruiden gaat het dan?
Sharonves
3 jaar geleden
@amadea Ik gebruikte een zakje taco kruiden van het merk santa maria
Amadea
3 jaar geleden
Wat daarin zit is: chilipeper (11%), komijn (10%), knoflook (6%), druivensuiker, ui (19%), zout, oregano (4%), gistextract, aardappelzetmeel, aardappelvezel, paprikapoeder en antiklontermiddel (siliciumdioxide).
Het lijkt me niet dat een hogere leeftijd hier een andere reactie op kan geven. Misschien hebben jouw ouders toevallig beide last van gistintolerantie?
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@Sharonves wat jij zegt, herken ik ook. Mijn ouders kunnen beiden niet goed tegen scherpe kruiden. Ik heb er echter geen reden voor.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Over het geheel genomen kunnen oudere mensen vaak minder goed tegen scherp gekruid eten, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over individuen!
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud jouw ouders zijn, misschien zijn ze van mijn eigen leeftijd (50-plusser).
Zelf kan ik slecht tegen scherpe kruiden en specerijen. Als ik Aziatisch eet, of bijvoorbeeld gerechten uit de Zuid-Amerikaanse keuken waar vaak een vorm van chilipeper in wordt gebruikt, dan krijg ik ook last van mijn maag. Dit heeft volgens mij niets te maken met leeftijd, maar meer met het feit dat ik dit niet ben gewend (ik vind het ook niet lekker). Dus mijn maag is niet gewend aan scherpe gerechten.
En als ik de samenstelling bekijk van de kruidenmix, die jij hebt gebruikt, valt deze voor mij toch wel in de categorie van "scherp". Misschien zijn jij en je zus beter gewend aan scherper gekruide gerechten dan je ouders.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan mogelijk met de leeftijd gepaard zijn. Net zoals andere spieren, worden ook de spieren en organen die betrokken zijn bij de spijsvertering slapper naarmate we ouder worden. Wellicht dat bepaalde kruiden uit het kruidenzakje triggeren. Ouderen gebruiken ook vaak wat meer medicijnen en bewegen minder. Daarnaast kunnen een verminderde weerstand en een verminderde darmperistaltiek ook een rol spelen. Tijdens het ouder worden verandert de samenstelling van de darmflora ook. Door deze veranderde darmflora krijgen ook rottingsprocessen in de darm meer kans, met spijsverteringsklachten als gevolg.