is dit gevaarlijk??

mijn vriendin heeft een kat die had een teek, en even later was het een bultje, ik had gister avond een tekenbeet (hij was nog heel klein) en heb hem ook weggehaalt, is het dan niet heel erg toevalig dat ik ook een bultje heb?? wat moet ik nu doen, hij jeukt ontzettend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Tegen de jeuk kan je de beet koelen met een doekje met koud water of ijs.

Een besmetting met de Lyme-bacterie na een tekenbeet herken je duidelijk aan het onstaan van een rode plek die groter wordt en vaak één of meerdere ringen vormt: een erythema migrans (EM). Deze uitslag kan zich dagen tot weken, maar soms ook pas na maanden na de tekenbeet vormen, en duidt op besmetting.
Verwar de EM niet met een klein rood plekje dat eruit ziet als een muggenbeet; dat is slechts een irritatie van de huid door de beet.

Tip! noteer datum en plaats van een tekenbeet; dit is nuttig als later blijkt dat men besmet is geraakt. De tekenbeet kan men na maanden al weer vergeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt ^^, hij is wel een beetje rood/roze ja, ik doe er zometeen een ijskoud washandje erop, ik schrijf de tijd en datum ook even op, mama wou met mij naar de dokter gaan, nu wordt ik wel weer een beetje banger, met al die verhalen die ik gehoord heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een tip: bewaar de teek. Mocht je ooit rare verschijnselen krijgen, wat niet te hopen is, kan de teek onderzocht worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die rode plek komt niet altijd voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur: kom je een beetje laat mee, mamma heeft hem door de wc gespoelt, maar toch bedankt ^^ Hippo: Wat bedoel je??, is het misschien toch gevaarlijk??O.o

Andere antwoorden (2)

Als er over een paar dagen een cirkel om de beet zit of als er iets anders raars mee is moet je naar de huisarts, anders kan het weinig kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, ben een beetje opgelucht. ben er zo bang voor XD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let ook even op de kat ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rode cirkel rond de tekenbeet kan ook weken later nog verschijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vriend zij dat er misschien ook een witte cirkel eromheen kaan gaan komen, en hij is nu nog roder dan gisteren (de bultje is nog steeds even groot, maar de plek heeft een groter oppervlakte). mamma zei dat ik toch beter naar de dokter kan gaan, ik mag morgen een afspraak maken. kun je er ook een beetje ziek van voelen?? (hoofdpijn, misselijk)
Om de ziekte van Lyme te krijgen moet de teek 24 uur in de huid vast hebben gezeten. Als de teek nog heel klein was, is dat niet het geval. Na 24 uur is hij dik en volgezogen en ziet hij er heel anders uit. Het kan dus geen gevaar. Alleen de beet doet in dit geval een beetje zeer. Ontsmet even met alcohol of sterilon.