Hoe krijg ik een vastzittende verkoudheid los zonder te stomen?

Er zit een verkoudheid vast in mijn hoofd en tabletten om slijm te verminderen, een doorgesneden ui naast mijn bed, hoestsiroop tegen vastzittend slijm en neusspray met zout hebben niet geholpen. Vanwege huidproblemen mag ik niet stomen. De huisarts waar ik net geweest ben, heeft weer een andere neusspray voorgeschreven, overigens zonder even te kijken of er een holteonsteking is.
Wat kan ik verder doen om het slijm los te krijgen? (Sorry voor het vieze praatje).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weer naar die huisarts om te vragen of je geen holte ontsteking hebt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Stomen werkt altijd wel heel fijn vind ik. Kan je ook niet stomen door een deel van je gezicht te beschermen? Handdoek omslaan dat alleen je neus eruit steekt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet eigenlijk met mijn hele gezicht uit hitte, stoom enz. blijven maar naar aanleiding van jouw tip ga ik het wel proberen met de dikste handdoek die ik heb, en proberen alleen de neusgaten vrij te houden :-). En stop ik zodra de handdoek te warm wordt.
Dank je wel voor het meedenken!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Graag gedaan. En het stoomwater ook niet te heet maken. Ik deed dat eerst met water uit de waterkoker...dacht dat ik dood ging. Veel te heet natuurlijk, stom van mezelf. Nu doe ik water uit de waterkoker, flinke schep vicks erin en dan aanvullen met koud water totdat de damp aangenaam voelt en niet meer als "long verbranden"

Antwoorden (5)

Meestal werkt een spray als otrivin prima, maar je bent al bij de huisarts en die heeft een neusspray voorgeschreven. Ik vermoed dat een hormoongebasseerde spray is? Zoals Nasonex, Flixonase, Budesonide, Avamys of iets dergelijk? Die sprays werken niet direct zoals Otrivin, de verlichting komt wel binnen een week opzetten, maar je huisarts zal weten wat je wel en niet mag. Anders even nog een keer langs de huisarts?

Toegevoegd na 1 minuut:
Die sprays worden niet zomaar voorgeschreven, dus ik vermoed dat je bepaalde stoffen niet mag gebruiken (bijv. die sprays als Otrivin zitten). Mocht je huisarts een Otrivin achtige spray hebben voorgeschreven dan zal dat vermoedelijk wel heel snel helpen, maar is afhankelijk van de spray.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De neusspray die de huisarts (een vervanger en "semi-arts" volgens de website van de praktijk) voorgeschreven heeft is Xylometazoline HC. lk weet niet of dit een hormoongebaseerde spray is, ik vermoed van niet. In de bijsluiter staat dat het helpt bij een verstopte neus en daarom heb ik er niet veel vertrouwen in - had tegen de dokter gezegd dat mijn neus juist niet verstopt zit (maar mijn hoofd zit vol!). Gelukkig heeft ze wel gezegd dat ik dit maar 2 dagen de tijd hoef te geven en als het niet werkt, ik dan kan bellen en dan krijg ik iets anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Xylometazoline is de werkzame stof van sprays als otrivin. Dit kreeg je ook zonder recept mee, een keertje extra spuiten met eem dergelijke spray is geen probleem, dus als je die spray gebruikt zou het vrij snel je klachten moeten verlichten. Die sprays werken lossen slijm op, dus ook in principe jouw klachten. Heeft ook de beste werking bij deze klachten. Lijkt mr dus vrij logisch dat je dat voorgeschreven kreeg, ook al is je neus niet verstopt. Het spul werkt super en is verslavend, dus niet langer dan dan zeven dagen gebruiken!!! Zelf vind ik otrivin de beste variant, ja de werkzame stof van andere sprays bij de drogist is hetzelfde, maar de hulpstoffen zijn anders waardoor deze spray prettiger voelt. Maar daardoor kan het ook verslavend zijn. Opletten dus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor de tips aaabc123!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Otrivin! Daar werd ik doodziek van, kijk uit! Het is een agressieve spray.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ziek van Otrivin? Die heb ik nog niet gehoord, wel krijg je van generieke xylometazonoline vaak een naar/irriterend gevoel. Otrivin zelf is beter, want die heeft bepaalde hulpstoffen die het onaangename gevoel verminderen (in de discussie over generieke vs merkmedicijnen vind ik t zelf een goed voorbeeld waarom een merkmedicijn door sommige als prettiger wordt ervaren). Wel oppassen dat je het echt niet meer dan 7 dagen per maand gebruikt en zeker niet meer dan zeven dagen achter elkaar, dat kan verslavend zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt hier een hoop schrijven over Otrivin, punt is dat ik er doodziek van geweest ben en dat niet voor niets vertel. Mijn huisarts vroeg zich af waarom ik dat "bocht" gekocht/gebruikt had...

Overigens onderbouw je niets, waar is je bron? Ben je medisch onderlegd? waar haal je deze informatie vandaan? Je weet toch dat je bij GV een bron moet geven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jodokus, net als jij schreef dat je van otrivin ziek wordt, schreef ik waarom ik van de generieke varianten minder prettig vond. Maar de werkzame is wel hetzelfde, dus de hoofdeffecten (ontstopping van de neus en etc. zullen hetzelfde zijn). De overige dingen over Otrivin/Xylometazonoline vind je o.a. op de site van de apothekers, daar staat de bijsluiter online: "http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Otrivin.aspx?mId=10704&rId=238 Ik ben het met je eens dat het geen prettig spul (in welke variant dan ook), maar dat je er zo ziek van kom worden als jij beschrijft (alhoewel je niet precies je klachten verteld) wist ik niet. Daarmee zeg ik niet dat je verhaal klopt, ik zeg alleen dat ik niet wist en niet echt in de bijsluiter zag, maar het daarmee alsnog nog mogelijk he.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Edit: in de bijsuiter vind je ook dat dergelijke neussprays worden voorgeschreven voor voorholteontstekingen. Maar bij twijfel kan het echt geen kwaad om langs de huisarts te gaan.
Eet veel prei en witloof. Dit zijn natuurlijke slijmoplossers, verder helpt ook thee met salie en tijm.

Toegevoegd na 54 seconden:
* thee van salie en tijm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat erg goed tegen slijm is: thee getrokken van zoethout.

Dus niet een zakje met "zoethoutthee"... nee, je moet het zelf doen. Ga naar een drogist of snoepwinkeltje en koop wat zoethout [stokjes], thuis de stokjes in kleinere stukjes snijden/hakken en in gekookt water meerdere stukjes laten trekken, dit duurt even. Afhankelijk van je smaak kun je het sterker maken.

Beterschap!

Toegevoegd na 14 minuten:
Je borst insmeren met Vicks voparub helpt ook en als laatste : een GV-vraag van 4 jaar geleden met TIEN antwoorden!

Doe je best.

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/snelst-verkoudheid.16539
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb daar ook vaker last van. Ik heb ook weleens voorhoofdsholteontstekingen gehad (pijn in voorhoofd bij voorover buigen), en dat is echt bijzonder irritant, omdat ik dan nul energie heb om ook maar iets te ondernemen.

Wat je volgens mij het beste kunt doen is vooral rustig aan doen (dus bv. geen zware inspanningen verrichten, zoals overdreven sporten), zorgen dat je goed slaapt, (tijdelijk) stoppen met koffiedrinken (verstoort de slaap, en dehydrateert, terwijl het lichaam juist slaap en vocht nodig heeft). Voldoende vocht innemen (water, thee). Daarnaast gezond(er) eten (knoflook, uiensoep, salade met uien, kippensoep (schijnt wetenschappelijk bewezen goed te werken tegen verkoudheden), dat soort dingen, ik heb zelfs een potje knoflooksupplement klaarstaan voor het geval dat :D ) en alcohol ook even laten staan. Neus niet snuiten, maar ophalen. Door de neus te snuiten heb ik het idee dat de holtes onder druk komen te staan, en het is tegennatuurlijk.
Het is voornamelijk een kwestie van afwachten, en even uitzieken hoe frustrerend dit ook kan zijn. Stomen ben ik niet zo'n voorstander van, maar da's wellicht persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zout water snuiven werkt vaak ook. Gewoon een theelepel keukenzout in een glas lauw water en daar een paar keer per dag een beetje van opsnuiven. Het zout werkt zuiverend en de boel komt ook los.
Het is een heel oud huismiddeltje en ik pas het nog weleens toe.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu pas dat je neusspray met zout hebt geprobeerd maar wellicht dat het met alleen water en zout toch anders werkt. Je kunt het toch een keer proberen?