Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe krijg ik een vastzittende verkoudheid los zonder te stomen?

Er zit een verkoudheid vast in mijn hoofd en tabletten om slijm te verminderen, een doorgesneden ui naast mijn bed, hoestsiroop tegen vastzittend slijm en neusspray met zout hebben niet geholpen. Vanwege huidproblemen mag ik niet stomen. De huisarts waar ik net geweest ben, heeft weer een andere neusspray voorgeschreven, overigens zonder even te kijken of er een holteonsteking is.
Wat kan ik verder doen om het slijm los te krijgen? (Sorry voor het vieze praatje).

Weet jij het antwoord?

/2500

Meestal werkt een spray als otrivin prima, maar je bent al bij de huisarts en die heeft een neusspray voorgeschreven. Ik vermoed dat een hormoongebasseerde spray is? Zoals Nasonex, Flixonase, Budesonide, Avamys of iets dergelijk? Die sprays werken niet direct zoals Otrivin, de verlichting komt wel binnen een week opzetten, maar je huisarts zal weten wat je wel en niet mag. Anders even nog een keer langs de huisarts? Toegevoegd na 1 minuut: Die sprays worden niet zomaar voorgeschreven, dus ik vermoed dat je bepaalde stoffen niet mag gebruiken (bijv. die sprays als Otrivin zitten). Mocht je huisarts een Otrivin achtige spray hebben voorgeschreven dan zal dat vermoedelijk wel heel snel helpen, maar is afhankelijk van de spray.

Eet veel prei en witloof. Dit zijn natuurlijke slijmoplossers, verder helpt ook thee met salie en tijm. Toegevoegd na 54 seconden: * thee van salie en tijm

Wat erg goed tegen slijm is: thee getrokken van zoethout. Dus niet een zakje met "zoethoutthee"... nee, je moet het zelf doen. Ga naar een drogist of snoepwinkeltje en koop wat zoethout [stokjes], thuis de stokjes in kleinere stukjes snijden/hakken en in gekookt water meerdere stukjes laten trekken, dit duurt even. Afhankelijk van je smaak kun je het sterker maken. Beterschap! Toegevoegd na 14 minuten: Je borst insmeren met Vicks voparub helpt ook en als laatste : een GV-vraag van 4 jaar geleden met TIEN antwoorden! Doe je best. http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/snelst-verkoudheid.16539

Ik heb daar ook vaker last van. Ik heb ook weleens voorhoofdsholteontstekingen gehad (pijn in voorhoofd bij voorover buigen), en dat is echt bijzonder irritant, omdat ik dan nul energie heb om ook maar iets te ondernemen. Wat je volgens mij het beste kunt doen is vooral rustig aan doen (dus bv. geen zware inspanningen verrichten, zoals overdreven sporten), zorgen dat je goed slaapt, (tijdelijk) stoppen met koffiedrinken (verstoort de slaap, en dehydrateert, terwijl het lichaam juist slaap en vocht nodig heeft). Voldoende vocht innemen (water, thee). Daarnaast gezond(er) eten (knoflook, uiensoep, salade met uien, kippensoep (schijnt wetenschappelijk bewezen goed te werken tegen verkoudheden), dat soort dingen, ik heb zelfs een potje knoflooksupplement klaarstaan voor het geval dat :D ) en alcohol ook even laten staan. Neus niet snuiten, maar ophalen. Door de neus te snuiten heb ik het idee dat de holtes onder druk komen te staan, en het is tegennatuurlijk. Het is voornamelijk een kwestie van afwachten, en even uitzieken hoe frustrerend dit ook kan zijn. Stomen ben ik niet zo'n voorstander van, maar da's wellicht persoonlijk.

Zout water snuiven werkt vaak ook. Gewoon een theelepel keukenzout in een glas lauw water en daar een paar keer per dag een beetje van opsnuiven. Het zout werkt zuiverend en de boel komt ook los. Het is een heel oud huismiddeltje en ik pas het nog weleens toe. Toegevoegd na 1 minuut: Ik zie nu pas dat je neusspray met zout hebt geprobeerd maar wellicht dat het met alleen water en zout toch anders werkt. Je kunt het toch een keer proberen?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100