Voelt een hypochonder ook echt pijn ?

Als zo iemand bv denkt dat ie iets aan zijn nieren hebt , kan ie dan ook echt pijn in de nierstreek voelen , zo ja hoekan dat dan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (4)

Een hypochonder denkt bij het minste of geringste mankement aan zijn lichaam meestal aan het ergste.
Hebben ze bv. hoofdpijn, dan kan het maar zo zijn dat ze menen dat ze een hersentumor hebben. Zere keel, dan denken ze wellicht aan keelkanker enz.
Dus het antwoord is ja, ze voelen wel pijn, maar ipv te denken dat het waarschijnlijk niks is, zitten ze gelijk in de put omdat ze denken dat het iets heel ergs is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand die dat heeft. Een hele erge vorm ervan. En ze voelen inderdaad echt pijn. Maar dat denken ze alleen maar en dus voelen ze dat.
Ze geloven ook echt daar in. Volgens mij sturen hun hersenen signaaltjes door waardoor ze echt pijn voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypochondrie zit tussen de oortjes.

Hypochondrie is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de somatoforme stoornissen. Een andere naam voor de aandoening is ziektevrees. Wie aan hypochondrie lijdt, heeft een chronische preoccupatie of een overmatige angst om een ernstige lichamelijke ziekte te hebben, terwijl hiervan uit onderzoek niets blijkt. De persoon kan vaak de locatie, ernst en duur van de symptomen gedetailleerd aangeven, maar deze zijn door een arts niet als een duidelijk lichamelijk ziektebeeld te herkennen. Als de patiënt daadwerkelijk een (lichte) ziekte heeft, interpreteert hij het ziektebeeld als veel ernstiger dan het in werkelijkheid is. Als een arts de patiënt heeft onderzocht en de patiënt geruststelt, vreest de patiënt dat de arts de ware oorzaak niet heeft kunnen vinden. Omdat de patiënt er sterk van overtuigd is dat er iets mis is, zijn behandeling en herstel vaak gecompliceerd. Bij hypochondrie hoort het somatiseren; het verlichamelijken van emotionele klachten.

bron: Wikipedia

Iets anders is fantoompijn.
Fantoompijn is iets wat mensen voelen, terwijl ze het niet meer kúnnen voelen. Bijvoorbeeld: iemands been is afgezet. Kunnen ze nog wel heel veel jeuk hebben aan een teen. Zo sterk, zo echt. Dat is pijn die er niet meer kan zijn, maar blijkbaar nog wel hersenprikkels afgeeft. Dat is heel vervelend. Ken iemand die het heeft. Echt heel intens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De menselijke geest is enorm goed in het creëren van verwachte ervaringen. En daar valt ook onder het voelen van pijn in de nierstreek als iemand denkt dat hij iets aan zijn nieren heeft.

Dat wil overigens niet zeggen dat de hypochonder die pijn verzint. Hij voelt de pijn echt. Die pijn wordt alleen niet veroorzaakt door nierproblemen, maar door het verwáchten van pijn door het inbeelden van nierproblemen.