Wat is de hoogste phs waarde die een mens (man) kan hebben?

Iemand vertelde dat de phs waarde van haar man van 180 naar 4 is terug gegaan.Bestaat het dat de waarde zo hoog kan zijn.??

een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
PHS waarde?

Antwoorden (1)

Een PHS-waarde bestaat niet, waarschijnlijk bedoel je PSA-waarde. Die kan 180 (of nog veel hoger) zijn.

Het prostaatspecifiek antigeen (bekend als PSA) is een glycoproteïne die behoort tot de kallikreine familie van proteases.
De functie van PSA is dat het eiwitten kan afbreken en hiermee zorgt voor vervloeiing van sperma. Omdat bij patiënten met prostaatkanker de totale PSA-concentratie in het bloed hoger is, is PSA een geschikte test om de respons op therapie bij een patiënt te voorspellen.
De interpretatie van de PSA-uitslag is niet eenvoudig want met de leeftijd neemt het PSA-gehalte in het bloed toe, zonder dat er sprake hoeft te zijn van enige afwijking aan de prostaat. Over het algemeen wordt een totale PSA van < 4 µg/l beschouwd als geen afwijking aan de prostaat. Tussen de 4 µg/l en 10 µg/l wordt vaak een aanvullende test gedaan.

De hoogste PSA-waarde kan zelfs hoger dan 1000 zijn.
SimonV
een jaar geleden
ancori
een jaar geleden
Sorry,was een tikfoutje van mij.Heb in deze nog wel een vraag of melding.Maar laat het zo.Dank voor je reactie.