Kunnen de hormonen van anticonceptie invloed hebben op mijn mentale gesteldheid?

Hi, ik vraag mij af hoe erg verschillende anticonceptie invloed zal hebben op mijn mentale gesteldheid. Natuurlijk zal dit per persoon verschillen, maar mijn psychiater heeft mij een tijd geleden verteld dat het op dat moment niet slim was om aan de pil of spiraal te beginnen, omdat ik mentaal erg onstabiel was. Ik slik nu 2 jaar 40 mg fluoxetine, voor angst en depressie. Kunnen de hormonen van de anticonceptie enige invloed hebben op mijn mentale gesteldheid?

2 maanden geleden
Ritsuka
2 maanden geleden
Dat is niet goed te zeggen.
Persoonlijk vind ik de minipil die ik nu gebruik fijner dan de pil die ik voor mijn zwangerschap gebruikte, waarbij ik een stopweek had.
Mijn emoties zijn nu veel stabieler, en ik heb geen last meer van al het sensorisch ongemak van een bloeding.
Abcde
2 maanden geleden
Als je nog bij je psychiater onder behandeling bent, bespreek dit dan met de psychiater. Deze psychiater is arts en kent jou en jouw medicijngebruik, de psychiater kan jou goed adviseren. Ben je niet meer onder behandeling, bespreek dit dan met je huisarts. Aan een advies hier, hoe goed bedoeld ook, heb je niets.
Inekez1
2 maanden geleden
Je mentale gesteldheid is altijd afhankelijk van de balans of disbalans van hormonen in je lichaam. Juist als die hormonen niet goed in balans zijn, voel je je mentaal niet fit. Als je nu met de medicatie die je gebruikt ervaart dat dat goed werkt, is er blijkbaar een nieuwe balans ontstaan. Ga je daar anticonceptie-hormonen aan toevoegen, dan ontstaat er dus weer een disbalans. Je lichaam moet daarop reageren, dat kost tijd. Mogelijk moet dan ook de medicatie voor angst en depressie worden aangepast. Let wel: die aanpassing kan in theorie ook in positieve zin uitpakken. Er zijn vrouwen die door gebruik van de pil juist minder of geen andere medicatie meer nodig hebben voor hun klachten. Maar dat hangt er dus van af door welke disbalans (welke tekorten/overschotten) aan hormonen je klachten zijn ontstaan. Een psychiater is gespecialiseerd in die effecten van medicatie en hormonen en is de enige die jou kan adviseren.
Inekez1
2 maanden geleden
Ervaar je extra angst voor zwangerschap als je geen hormonale anticonceptie gebruikt, bespreek dit dan ook met je psychiater. Angstklachten komen natuurlijk niet alleen voort uit disbalans in je lichaam, maar ook door wat je meemaakt in je leven. Zonder angst op zwangerschap kunnen genieten van seks en liefde, heeft een hele positieve invloed op het welbevinden van de mens. Dus als dat je motivatie is om anticonceptie te willen gaan gebruiken, dan moet je dat zeker bespreken met je psychiater. Hij/zij kan je dan adviseren welk middel je het beste kunt gebruiken en of dat reden is de dosering van je huidige medicatie aan te passen. Je lichaam kan wel even tijd nodig hebben om aan de nieuwe situatie van hormonen te wennen, het kan dus ook een tijd duren voordat definitief is vast te stellen wat voor jou de beste dosis en combinatie van medicatie is.

Antwoorden (1)

Jazeker dit kan, ik heb jaren in een diepdal geleefd en kwam er pas later achter dat dit door de anticonceptie kwam. Ik was er mee gestopt en een paar maanden later ging er een wereld voor mij open!
2 maanden geleden